Amazon Business ha publicat el seu quart informe anual sobre l'Estat de les Compres Empresarials, una anàlisi que indica que, encara que s'espera que els pressupostos dedicats a aprovisionament en les empreses augmentin el 2025, les preocupacions pels costos i la falta d'eficiència estan limitant el progrés cap a objectius a llarg termini com l'adopció estratègica d'Intel·ligència Artificial (IA) i les iniciatives ESG.

L'informe destaca les tendències i les perspectives globals entorn de les necessitats, prioritats i reptes de les compres empresarials a Espanya, el Regne Unit, Itàlia, Alemanya i França. Mostra signes prometedors i constants de creixement en els pressupostos de compres. Encara que el 59% dels responsables espanyols esperen que els seus pressupostos per a 2025 superin els de 2024, continuen mostrant-se escèptics i cautelosos des del punt de vista econòmic. L'augment del cost de les compres continua sent un dels principals reptes externs per al 43%, la qual cosa suggereix que l'increment dels costos de béns i serveis suposa un greu obstacle per maximitzar el potencial d'aquests pressupostos més amplis.

Encara que a l'informe de l'any passat els responsables de compres preveien un canvi cap a la presa de decisions estratègiques i d'alt valor, com l'aprofitament dels pressupostos per a iniciatives basades en l'anàlisi o les eines d'elaboració d'informes per comprendre el rendiment i identificar tendències, això encara no s'ha materialitzat, ja que tan sols s'aprecia un lleuger augment en l'adopció d'aquestes tecnologies en comparació amb l'any passat (+7%). En canvi, l'atenció segueix centrada a superar els obstacles operatius quotidians, ja que el 42% de tots els responsables de compres esmenten l'eficiència i la complexitat com el seu principal repte. En concret, el 59% considera que les complexitats dels seus sistemes i processos interns constitueixen un obstacle intern important.

"El nostre estudi posa de manifest un distanciament entre les ambicions dels responsables de compres i la seva capacitat per posar-les en pràctica", afirma Diana Deguil, directora comercial d'Amazon Business España. "Encara que l'augment dels pressupostos presenta noves oportunitats, els equips de compres necessiten les eines i els coneixements necessaris per esquivar els canvis econòmics i optimitzar les seves operacions per impulsar el valor tant immediat com a llarg termini".

Valor estratègic

L'enfocament dels responsables de compres en el control de costos a curt termini està influint en com pensen utilitzar la intel·ligència artificial (IA). Encara que el 94% dels enquestats afirma que té previst invertir en eines d'IA, el seu principal objectiu és utilitzar-la per alleujar les pressions de costos, com realitzar anàlisi de despeses basades en IA (40%), en lloc d'aprofitar-la per a finalitats més estratègiques, com l'anàlisi predictiva (33%). Els resultats mostren que, encara que es reconeix el potencial de la IA, encara no s'està aprofitant plenament. Això podria explicar per què el 40% dels responsables de compres desitgen obtenir més informació sobre el potencial de la IA per a una anàlisi de dades més profunda en el futur.

La compra responsable és tant un requisit com una oportunitat per a les organitzacions. Amb una visió clara d'una compra més responsable, la qüestió és si les organitzacions estan o no en condicions de complir aquest objectiu. Malgrat el fet que gairebé sis de cada 10 enquestats tenen mandats per a venedors que segueixen pràctiques sostenibles -i a molts més els agradaria comprar a aquests venedors, encara que no fos obligatori-, el 85% dels enquestats afirma que la dificultat de proveir-se de proveïdors que segueixin pràctiques sostenibles impedeix a la seva empresa establir o assolir objectius de sostenibilitat per a les compres.