Els estudiants respiren alleugerits. La selectivitat ha arrencat aquest dimarts al matí, amb els exàmens repartits per tot Catalunya. A les portes de les aules de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, en plena zona universitària, els alumnes esperaven a pocs minuts per les 9.00 hores que els professors cridessin els seus noms i comprovessin les dades, abans d'entrar i agafar el seu lloc. Cares llargues i gestos de nerviosisme fins que s'han tancat les portes i ha començat la primera prova de foc. Les Proves d'Accés a la Universitat (PAU) han donat el tret de sortida puntuals i amb un plat fort: l'examen de Llengua Castellana i Literatura.
Selectivitat 2024 a Catalunya, DIRECTE | Correccions i solucions dels exàmens de les PAU
Però una prova que, d'entrada, podia semblar complicada, al final no ho ha estat. Una hora després, les aules s'han començat a buidar, mentre els passadissos i els exteriors de la facultat s'han anat omplint d'alumnes que han acabat l'examen sense haver d'esgotar el temps. "Ha estat més fàcil del que m'esperava". Aquesta ha estat la sensació generalitzada dels estudiants de 2n de batxillerat que han anat comentant la jugada, clarament alleugerits després dels nervis. Parlant amb aquest diari, i també en converses que s'han escapat dels confins privats, la gran majoria d'examinats s'han mostrat satisfets amb les seves respostes. "Era assequible", ha dit un, mentre altres han optat per utilitzar l'expressió "normalet". Només una alumna, visiblement agitada, ha afirmat que li havia anat "malament", si bé després de compartir sensacions amb amigues se l'ha vista més satisfeta.
Les lectures obligatòries, al punt de mira
Un dels punts més calents de l'examen ha estat referent a les preguntes sobre les lectures obligatòries. Aquest any, les obres protagonistes han estat Nada, de Carmen Laforet, i La fundación, d'Antonio Buero Vallejo. Ara bé, sobre aquest apartat hi ha hagut una altra qüestió més destacable. I és que, per primer cop, els estudiants han tingut l'opció d'esquivar completament les preguntes referides a les lectures obligatòries. Això és perquè, si en altres anys aquest apartat havia estat compost de tres preguntes, de les quals els alumnes havien de respondre dues, ara eren quatre preguntes, de les quals els alumnes continuaven havent de respondre només dues. Dues d'aquestes preguntes eren sobre les lectures obligatòries, i dues eren sobre qüestions del fet literari com la identificació de tòpics, gèneres literaris, figures retòriques o tipus de narració. Com que els estudiants han pogut triar lliurement les preguntes, aquell qui volia ha pogut esquivar completament les preguntes sobre les lectures.
Ara bé, aquest no ha estat el camí que han pres la majoria d'alumnes. Dues noies han explicat que han optat per respondre precisament les preguntes referides a les lectures obligatòries perquè se sentien més còmodes que amb les altres. I un grup de nois ha coincidit en el fet que han triat respondre les dues preguntes tipus test (una sobre les lectures i una sobre el fet literari), per així esquivar les preguntes amb resposta oberta. Així, malgrat el fet de permetre esquivar les interrogacions sobre les lectures obligatòries, aquesta no ha estat una opció excessivament triada. Tot i això, un grup de docents de segon de batxillerat al pati de la facultat ha lamentat la decisió de donar més pes a les lectures, especialment de cara als exàmens de l'any vinent, quan deixaran d'aparèixer per complet. "Ja costa prou que els alumnes llegeixen perquè ara les eliminin", han criticat, afirmant estar en contra d'aquest moviment per part de l'administració.