La conselleria valenciana de Sanitat ha obert un expedient disciplinari a una infermera d’un centre de salut de Castelló de la Ribera (Ribera Alta) després que hagi estat denunciada per una pacient que manifestava haver estat increpada per parlar-li en català.
Segons ha informat aquest dilluns la Plataforma per la Llengua, la conselleria ha respost a la carta de queixa enviada per l’entitat informant de l’obertura d’expedient i avançant que cristal·litzarà en sanció disciplinària.
Al document de resposta, al qual ha tingut accés l’ACN, la conselleria afegeix que s'ha acceptat el suggeriment de proposar al centre de salut la realització d’un curs de valencià per part de la infermera.
A la carta, adreçada a la Plataforma per la Llengua al País Valencià, el Departament de Sanitat explica que la queixa va arribar al Parlament valencià i que, posteriorment, la gerència del Departament de Salut de Xàtiva-Ontinyent havia pres mesures obrint un expedient.
Els fets
Segons informa l’entitat, la denunciant va adreçar-se el passat 13 de gener a una infermera del centre, que li va respondre que “no entenia el valencià”, li va retreure l'obligació de saber castellà i, seguidament, va manifestar prejudicis lingüístics d'odi al valencià, “impropis d'una treballadora del sector públic de la Generalitat Valenciana”.
La plataforma ha valorat molt positivament la decisió i recorda que va denunciar el cas, demanant que s’actués contra la infermera per incompliment d'obligacions professionals i per prejudicis ideològics en l'atenció sanitària en un centre de salut.
Així mateix, ha remarcat que negar l'atenció sanitària a un ciutadà per parlar el català és un cas de discriminació que va en contra de la legalitat de l'Estatut d'Autonomia valencià, de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV) i de la Constitució Espanyola, atès que és llengua pròpia al territori i tots els ciutadans tenen dret a conèixer-lo i a usar-lo oralment i per escrit, tant en les relacions privades com en les relacions amb instàncies públiques.