Els extremenys podran viatjar gratis per tota Espanya en autobús. Així ho contemplen els pressupostos generals de la comunitat autònoma per al 2023, que concreten com els residents a Extremadura tindran la possibilitat de viatjar de manera gratuïta per la regió i per la resta de l'Estat en línies regulars d'autobusos a partir del pròxim 1 de gener. La idea de la mesura és lluitar contra les conseqüències tant de la inflació com de la contaminació i el president de la Junta, Guillermo Fernández Vara (PSOE), ha afegit que "té un component complementari a allò que ha fet el govern espanyol amb el transport ferroviari".
Encara no es coneixen gaires detalls del projecte, però se sap que tindrà un finançament de 4,4 milions d'euros. Així, formarà part del global de 10,1 milions d'euros que els comptes autonòmics de l'any vinent contemplen en l'apartat de transport gratuït. També cal dir que la nova targeta se sumarà a una altra que ja existeix, la Targeta Subvencionada de Transport (SATE) amb la qual la Junta d'Extremadura rebaixa un 50% el preu dels bitllets a joves, famílies nombroses i majors de 60 anys.
El doble objectiu de la mesura
Per la seva banda, Fernández Vara ha explicat que la mesura té un "doble component" i un "doble objectiu". "Evidentment, ajudar a les famílies. Però també aprofitar aquest moment perquè hi hagi gent que passi del vehicle privat al transport públic", ha detallat. El president extremeny ha recordat que viatja gairebé cada dilluns a la capital espanyola i ha dit que en aquests desplaçaments nota com la bonificació en el transport ferroviari provoca que "s'entri molt millor a Madrid, amb molta més agilitat i o molta menys contaminació". Llavors, la iniciativa "pot ajudar a un desenvolupament del sector a Extremadura que ajudi a tenir una alternativa de transport important" — sobretot per a gent gran i joves.
A principis d'aquest mes, el govern espanyol ja va decidir mantenir la gratuïtat del transport en trens de Rodalies i Mitja Distància pels passatges recurrents durant el 2023. La ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, va afegir que la mesura es convertirà en una política estructural per fer un seguiment del seu impacte i dels "beneficis sobre la sostenibilitat i la reducció d'emissions contaminants, per incentivar l'ús del transport públic en detriment del vehicle privat". Al respecte, Renfe va emetre a prop de mig milió d'abonaments gratuïts de Rodalies i Mitja Distància a Catalunya en el primer mes de bonificació del transport.