Una indecència a la plataforma de ciberseguretat CrowdStrike està provocant problemes als sistemes de Microsoft a escala mundial d'empreses, entre elles del sector aeri, financer, mitjans de comunicació, així com en altres indústries. Segons Downdetector —pàgina web que monitora les interrupcions—, des de la passada nit s'estan registrant pics sobtats d'incidències en diferents llocs web que inclouen aplicacions de Microsoft. Segons les primeres informacions, l'origen de la incidència es trobaria en una actualització de la plataforma de seguretat que no s'adapta bé als sistemes WindowsEls problemes s'han començat a detectar als Estats Units i s'han anat estenent a diferents parts del món. Des de Microsoft Azure, la plataforma de computació al núvol per administrar aplicacions i serveis, han confirmat per xarxes socials que s'estaven registrant problemes i que estan investigant i treballant en la seva resolució.

Microsoft detalla que un canvi de configuració en una part de la càrrega de treball dels servidors d'Azure ha provocat una interrupció d'emmagatzematge i de processament que afecta els serveis de Microsoft 365. Així doncs, les fallades de connectivitat poden afectar qualsevol usuari que intenti utilitzar diverses aplicacions i serveis de Microsoft 365.

Resposta de Microsoft

Microsoft continua treballant per mitigar l'impacte de la seva incidència en les aplicacions i serveis de Microsoft 365 afectats per una caiguda global i espera que els usuaris puguin veure solucionats els seus problemes a mesura que la companyia aborda aquestes interrupcions. De moment, la companyia està redirigint el trànsit afectat a sistemes alternatius per a alleujar aquest impacte d'una manera més convenient i que els seus serveis continuen experimentant millores mentre continua prenent mesures per reduir els efectes. 

Els serveis afectats poden incloure, entre altres, PowerBI o Microsoft Fabric, on els usuaris poden notar que el servei està en mode de només lectura; així com en Microsoft Teams; Microsoft Purview o en el Centre d'administració de Microsoft 365, amb problemes d'accés de manera intermitent i retards en qualsevol acció que estigui accessible.

Afectacions als aeroports

Els problemes vinculats amb els sistemes Microsoft ha provocat que, en el cas d'Espanya, s'estiguin produint alteracions en els sistemes informàtics d'Aena i en els aeroports de la xarxa, unes incidències que poden provocar retards en els vols durant la jornada d'aquest divendres. Mentrestant, les operacions s'estan desenvolupant amb els sistemes manuals, segons indica Aena, i confirmen aerolínies com Ibèria. Correus, Repsol, Movistar i altres grans companyies espanyoles estan patint les afectacions de les incidències. A Catalunya, també ha afectat el servei del 061 Salut Respon. El secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital del Govern, Marc Realp, ha afirmat a El Món a RAC1, que l'afectació és global, i ha expressat que la preocupació més gran ara mateix són els hospitals, que també pateixen problemes.

Els problemes en els serveis en el núvol a la regió central dels Estats Units, aquesta passada nit l'aerolínia de baix cost estatunidenc Frontier Airlines ha informat de la cancel·lació de diversos vols i la suspensió temporal d'operacions davant els problemes en les reserves, al 'check-in', l'accés a la targeta d'embarcament. Tanmateix, fa un parell d'hores l'aerolínia ha anunciat a la xarxa social X que els seus sistemes s'estaven normalitzant gradualment i que estaven en procés de reprendre les operacions de vol.

Al Regne Unit, el canal Sky News ha informat que no pot emetre en directe a conseqüència de la incidència. El president executiu de l'emissora, David Rhodes, ha informat a X que "Sky News no ha pogut emetre la televisió en directe aquest matí, traslladem als espectadors les nostres disculpes per la interrupció". 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!