Geolocalitzar els trens i saber-ne l'ocupació a cada moment, pujar a un tren amb conducció assistida, predir les avaries o esquiar en pistes monotoritzades. Aquests són alguns dels nous reptes de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, l'operadora ferroviària pública, per desenvolupar l'anomenada "revolució tecnoecològica" i arribar a digitalitzar-se al 100%.  A través de desenes de noves iniciatives, FGC vol continuar la implementació de tecnologia puntera a l'empresa i aplicar més intel·ligència artificial per millorar la qualitat del servei i, alhora, assolir una mobilitat més sostenible.

Aquest dilluns, el president de FGC, Ricard Font, ha presentat els nous objectius de la companyia de cara als pròxims anys per continuar amb l'aplicació de la transformació digital. Segons ha explicat, es farà servir la tecnologia destinada a l'usuari, l'operativa i la mateixa empresa i es sensoritzarà el 100% de la companyia per extreure dades i poder implementar-les per millorar. "Aquesta tecnologia ens permetrà ser tractors dels canvis que hem d'afrontar: transició energètica, economia circular, intel·ligència artificial, i infotecnologia", ha explicat.

Pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, aquesta aposta digital que FGC ja fa anys que aplica suposa un pas endavant cap a la mobilitat sostenible i situa Catalunya "al capdavant dels reptes globals accelerats" que hi ha actualment. "La digitalització i la transició ecològica són el nucli central de la nostra proposta. Només amb un millor servei podrem atraure més persones cap al transport públic i fer que sigui el centre de la mobilitat", ha afirmat.

Les novetats d'enguany

De fet, aquest any la companyia ja ha implementat diverses novetats en l'àmbit de la digitalització. A partir d'aquest 2020 els usuaris ja poden geolocalitzar i consultar l'ocupació dels trens a temps reals i informar-se a través d'un portal de totes les dades del transport i de la companyia. A més, ja hi ha més de 400 agents d'estacions connectats a través d'una aplicació, un fet que fa que es puguin resoldre de manera immediata i automatitzada totes les incidències.

FGC també ha millorat enguany la digitalització dels serveis turístics a la muntanya i ha implementat la venda de forfets online, així com el lloguer de material d'esquí per internet.

Més reptes

De cara al futur més immediat, el 2021 i 2022, l'empresa pública té previst digitalitzar gairebé tots els processos interns i els tècnics de manteniment i instal·lar megafonia intel·ligent- que ajustarà el volum en funció del soroll ambient- a les estacions. D'altra banda, una de les accions més capdavanteres serà el control d'aglomeracions i conductes incíviques mitjançant l'analítica de vídeo. "Al 2021, totes les dades que generem les posarem a disposició de diferents plataformes perquè arribin a les persones usuàries de manera directa i fàcil", ha afirmat Font.

Imatge: Ricard Font durant la presentació de la nova estratègia.

En els dos anys vinents, les pistes d'esquí també gaudiran de nous serveis digitalitzats: la connexió Wifi a totes les estacions, els forfets amb preus dinàmics, els aparcaments intel·ligents i les pistes amb dispositius i sensors que facilitaran el manteniment i l'operativa.

Amb la mirada al 5G

Però els reptes de FGC no acaben aquí. L'empresa té posada la mirada més enllà i ja es prepara per a la irrupció del 5G a casa nostra, una tecnologia que revolucionarà els serveis. Durant 2023 i 2024, FGC té previst haver desenvolupat un sistema de detecció anticipada, de forma predictiva, de possibles avaries i incidències i arribar al 100% de puntualitat dels trens. Això s'aconseguirà, segons expliquen, gràcies a la connectivitat total de dades, sense cablejat i de forma immediata, de tota la xarxa ferroviària a través del 5G.

"Al 2023, estendrem el 5G a tota la xarxa ferroviària i a tots els actius de la companyia. FGC és puntera en aquest àmbit perquè tenim ja un dels primers laboratoris ferroviari 5G del món. I en l’àmbit de la recerca i la innovació, també al 2024, estudiarem com desenvolupar el concepte del viatger líquid a les tres noves estacions de l’L8, amb una validació sense bitllet físic a través de sistemes contactless o d’identificació biomètrica", ha conclòs Font.