Mentre que fa anys que els nens que es dediquen professionalment a activitats artístiques tenen una protecció legal, els nens que es dediquen en solitari o en família a crear contingut per YouTube o altres xarxes no tenen llei que vetlli pels seus interessos. Ara, el Ministeri de treballar, en coordinació amb el de Cultura, volen revertir aquesta situació, segons informa El Mundo. Justament, els dos ministeris treballin en una modificació de la llei que ja regula els infants dedicats a les arts, el Reial decret 1435/85, per adaptar-ho a l'activitat dels nens influencers. La nova regulació pretén acabar amb el limbe legal en què es mou actualment l'activitat d'aquests infants que arrosseguen milers de seguidors.
Actualment, un nen actor té un límit d'hores al dia que pot treballar. En canvi, no hi ha res que impedeixi que un nen influencer se l'obligui a gravar hores i hores. Són situacions com aquestes la que el govern espanyol vol tallar de soca-rel. De fet, fonts del ministeri de Yolanda Díaz han declarat que aquests infants "no es dediquen a cosir botes, però treballen al soterrani de casa seva fent publicitat indirecta". De fet, tant a l'estat espanyol com arreu del món, hi ha nens influencers que han esdevingut el suport econòmic de la família.
Quines restriccions es volen aplicar?
El nou text per regular l'activitat d'aquests infants planteja que els menors de 16 anys que es dediquin a aquesta activitat tinguin el nombre d'hores de gravació limitades. A més, els pares hauran de ser presents durant les gravacions i ni ells ni empreses puguin embutxacar-se res del que generin els seus fills. Respecte a aquest darrer aspecte, la nova normativa obligaria que part dels beneficis s'ingressin en una institució financera, la qual gestionaria els diners fins que l'infant sigui gran o s'emancipi. A més, la reforma del decret 1435/85, que el govern espanyol prepara i que s'inclourà a l'Estatut de l'Artista, també recull la regulació dels protocols d'abús sexual.
Famílies amb gran seguiment
El fenomen de les famílies que creen contingut del seu dia a dia o dels infants que es posen davant d'una càmera fa anys que creix. El mercat per aquesta mena de contingut és molt fèrtil i moltes famílies s'hi llencen. Tanmateix, sent una activitat econòmica tan nova està molt poc regulada, malgrat moure tants seguidors i diners. Per exemple, a l'estat espanyol hi ha canals com Leotube o Mikeltube, amb 4 i 9 milions de seguidors respectivament. En països com França ja s'ha començat a regular aquesta activitat en els infants.