Fins a 116 centres educatius de Catalunya estan en risc de tancament a causa del descens del nombre d'alumnes per la baixa natalitat, segons alerta la Fundació Bofill en un informe presentat aquest dimecres. Aquests centres identificats per l'entitat educativa són 111 escoles i cinc instituts d'una sola línia, més de la meitat dels quals centres concertats, que presenten més del 25% de places vacants a Infantil 3 o a primer d'ESO. Els centres identificats estan ubicats en 45 municipis diferents de tot Catalunya. "Hi ha centres que no saben si tancaran o no l'any que ve, pares que s'han vist obligats a buscar altres centres perquè el dels seus fills no pot seguir obert", ha asseverat el director de la Bofill, Ismael Palacín. Alhora, la Fundació ha retret "manca de planificació" al Departament d'Educació davant la davallada demogràfica.

Palacín ha recordat que entre 2008 i 2022 els naixements han caigut un 37% a Catalunya, una reducció que continua i que "no s'ha vist alleujada per l'arribada d'alumnes estrangers", per la qual cosa preveuen una pèrdua de 87.000 estudiants fins al 2030. Aquest canvi demogràfic es tradueix en el fet que, en alguns municipis, hi ha més places ofertes que demanda. A la preinscripció 2023-2024, el 12% de places d'I3 van quedar vacants al conjunt de Catalunya. Davant d'aquesta situació, la fundació ha subratllat que fan falta "respostes estructurals" per garantir un sistema educatiu "equilibrat i equitatiu" i ha instat la Generalitat a "prendre mesures" d'una forma planificada, a deu anys vista.

"Sobreoferta" a la concertada

L'informe assegura que en els últims anys les places vacants s'han concentrat sobretot a la concertada i, de fet, la Bofill ha posat l'accent en la "sobreoferta" d'I3 als centres concertats: les places ofertes per a aquest primer curs de l'escola han incrementat fins al 14% en sis anys a la concertada, mentre que a la pública han baixat al 9%. Mentre que el 86% de centres públics van reduir la ràtio d'alumnes per grup en el curs 2023/24 —de 25 a 20 alumnes a I3—, solament ho van fer el 48% dels concertats. Per la Bofill, això està "afeblint" el sector públic. A més, als centres amb més vacants sol haver-hi coincideix que hi ha també una alta concentració d'alumnat vulnerable, perpetuant la segregació escolar. En concret, el 49% dels centres en risc de tancament tenen una concentració d'alumnat vulnerable més alta que el seu entorn. És per això per què la fundació considera "imprescindible" que la xarxa concertada se sumi a la reducció d'oferta, mitjançant la reducció de ràtios, una resposta amb la qual es podria "evitar la segregació escolar i el tancament de centres", transformant el model educatiu d'acord amb la nova realitat demogràfica.

És per aquest motiu que des de la Fundació han reclamat un nou decret de concerts que permeti intervenir també en l'oferta dels centres concertats. La proposta busca que Educació pugui suprimir abans de la preinscripció l'oferta que no respongui a les necessitats del territori, sigui en centres públics o en concertats. D'aquesta manera, es podria planificar de manera conjunta tota l'oferta educativa finançada amb fons públics, adaptar-la als alumnes esperats i augmentar el pes del sector públic en els territoris que en tenen dèficit, defensen. L'experta en polítiques contra la segregació escolar, María Segurola, ha considerat "increïble" que el Departament no tingui les eines per "ajustar" l'oferta a la demanda, quan ha insistit que això "incrementa la segregació, afebleix els centres educatius, genera competència entre centres i suposa un risc important de pèrdua de la xarxa pública". Per això, ha plantejat la necessitat d'establir ràtios màximes i mínimes d'alumnat per grup no només per garantir una bona gestió de l'aula sinó també per distribuir equilibradament els alumnes nouvinguts en totes les etapes educatives.

"Massificació" a secundària

Per contra, els experts de l'entitat també han assenyalat que s'està produint una "massificació" a secundària, on prop d'un terç del miler d'instituts de Catalunya tenen almenys un grup amb més alumnes del límit establert. Un dels factors que expliquen aquest gran volum d'alumnes a secundària, tot i les places vacants a infantil, és l'arribada de nois immigrants en edat de secundària. Sobre el repte d'acollir nous estudiants, l'entitat ha agregat que cal augmentar els dispositius d'acolliment i que s'han d'accelerar els aprenentatges de l'alumnat nouvingut. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!