El pas de barca de Flix torna a estar en funcionament des d'aquest dia 1 de febrer després de la seva retirada per reparar a fons els seus dos llaguts de fusta. Les embarcacions que el formen, 'Democràcia' i 'Assumpció', les dues úniques de fusta i construcció tradicional que es conserven al tram català de l'Ebre, van ser traslladades fa dos dies des del varador de Vinaròs on han estat reparades durant els últims sis mesos. Segons l'Ajuntament, més enllà de les revisions que passen cada dècada, l'actuació ha estat aquest cop més profunda i exhaustiva que les anteriors per renovar i posar el dia les embarcacions. La Diputació de Tarragona i l'Idece han sufragat part de les despeses, uns 200.000 euros en total.

En aquests moments, el pas de barca es troba en la fase final de legalització com a pont mòbil per part de la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE). Segons el consistori, no hi ha possibilitat de legalitzar aquest tipus d’embarcacions amb una altra fórmula. La Diputació de Tarragona ha assessorat els ajuntaments tant de Flix com Miravet, que també conserva el seu pas de barca, a l'hora d'efectuar el tràmit, que tancarà un procés obert durant anys i que els mantenia en situació "no legal".

Els dos llaguts del pas de barca de Flix / Foto: ACN

Aquesta legalització, a més, ha de permetre internalitzar el personal que fins ara operava la barca, que era un autònom mitjançant una concessió. Així, i segons l'Ajuntament flixanco, durant els pròxims mesos es completarà el procés de què passi a ser personal propi del consistori qui s'encarregui de maniobrar el pas de barca. Paral·lelament, l’Ajuntament de Flix explorarà la declaració del pas de barca com un Bé Cultural d'Interès, davant la constatació que la seva importància "va molt més enllà de ser un simple mitjà de transport i mereix algun tipus de protecció cultural".  

L'extracció de les embarcacions

Les embarcacions s'han reparat a les drassanes de Vinaròs, i hi van arribar el 15 de juliol de 2022. Per treure-les del riu, es van haver de fer moltes maniobres ja que l'estat de les embarcacions era delicat perquè set mesos abans una riuada quasi les enfonsa. El procés d’extracció va consistir en tota una sèrie de maniobres costoses, donat que la retirada es va haver de fer de manera molt curosa i per fases, desmuntant l’embarcació dins el riu. El pas de barca està format per dos llaüts tradicionals de principis del segle XX de divuit metres de llargada i vuit tones de pes cada un i un teulat de fusta que uneix les dues embarcacions.

Així doncs, en una primera fase es va procedir a fer l’extracció del tensor del cable tractor i, a continuació, es va treure el teulat de deu tones de pes, una tasca molt dificultosa donades les grans dimensions de la superfície. Acte seguit, es van retirar els timons i els punts d’unió entre els dos llaüts i es van extreure les dues embarcacions de l’aigua carregant-les als vehicles de transport especial encarregats de transportar-les fins les drassanes de Vinaròs.