El Gremi de Floristes de Catalunya ja es prepara per al pròxim Sant Jordi amb una novetat respecte a anys anteriors, un logo que identificarà l’anomenada Rosa d’Autor, és a dir, aquella que es despatxa des de floristeries professionals, en contraposició a les que durant la diada del 23 d’abril venen altres operadors, com ara tot tipus d’entitats i associacions, així com particulars, aquests últims sovint sense cap tipus d’autorització, de tal manera que la mateixa etiqueta és un identificatiu que permet protegir els professionals contra “l’intrusisme dels particulars", segons paraules de Joan Guillén, president del Gremi de Floristes de Catalunya. La nova etiqueta, inspirada en el trencadís modernista, ha estat elaborat per Paula Jericó, alumne de l’escola de disseny Elisava, i es preveu repartir un milió d’etiquetes a tot Catalunya, amb l’esperança “d’esgotar-les quan acabi el dia”.

De fet, pel Gremi de Floristes, aquest identificatiu suposa reivindicar la feina d’aquest sector professional, “que treballa tot l’any”, davant el que Guillén ha anomenat “fuga de capitals”, és a dir, aquelles vendes que van fora del sector professional, assenyalant, això sí, que les vendes per part d’entitats i associacions “formen part de l’ADN de Sant Jordi”. En aquest sentit, la regidora de comerç de l’Ajuntament de Barcelona, Raquel Gil, ha recordat que la venda de roses és una “utilització de l’espai públic subjecte a autorització” per part de l’Ajuntament, amb tres tipus de permisos, els dels espais davant dels locals, els reservats en zones professionals, és a dir en les superilles específiques que de fa uns anys es posen en diferents llocs de la ciutat, i finalment el permís per al públic en general, que són per a “entitats i persones físiques que ho demanin”, afegint que “si no tenen autorització és quan estan en situació d’irregularitat i es pot actuar i sancionar”.

El problema, pel Gremi de Floristes, és que amb dades del 2024, en Barcelona es van atorgar 4.100 llicències de venda de roses a particulars, a les que se sumen a prop de 2.000 parades més sense permís, i és aquí on pren valor la Rosa d’autor, com a producte professional, “sostenible i sense plàstics” davant de roses de procedència que fins i tot podria implicar “explotació infantil”. Guillén ha recordat que l’any passat, la Guàrdia Urbana de Barcelona va actuar contra algunes parades de particulars sense llicència i es van retirar parades a la zona del passeig de Gràcia, i ha reclamat més control.

Rosa de trencadís

Pel que fa al logo guanyador, aquest ha estat un encàrrec del gremi a l’escola Elisava, i ha estat dissenyat per Paula Jericó, alumne de tercer curs, de vint-i-un anys, que s’ha inspirat “en la part de l’artesania i el valor de fer les coses a mà”, afegint la idea del “trencadís sense allunyar-me de la imatge de la rosa”. Després de diverses opcions de treball, finalment s’ha arribat a un disseny del qual es faran un milió d’etiquetes, que serviran per identificar les flors venudes per Sant Jordi pel sector professional.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!