El focus de la contaminació sovint es posa en uns llocs i es deixa de banda d'altres, encara més perillosos. La campanya a favor del transport li posant el focus en la contaminació de la mobilitat privada deixa enrere dades que encara són més impactants. La darrera que s'ha publicat és que les forces armades espanyoles van emetre l'any 2019 el mateix CO2 que tots els cotxes que circulen diàriament per la ciutat de Madrid.
Aquesta és la conclusió que es desprèn d'un darrer estudi elaborat pel Centre Delàs Estudis per la Pau. Si ens fixem en les dades d'abans de la pandèmia que serien pràcticament equivalents a les que es puguin desprendre del retorn a la mobilitat aquest 2021, les xifres són les següents. L'any 2019, les forces armades van emetre a Espanya 2,7 milions de tones. Aquesta xifra puja fins els 3,4 M si se sumen les empreses militars i encara sumaria més si se sumés l'impacte ambiental d'aquestes empreses. Així doncs, l'alt grau de contaminació, fins i tot, és impossible marcar-lo pels mateixos que han elaborat l'estudi.
Els incompliments des de la Moncloa són flagrants. El Govern espanyol ha de fer complir el protocol d’emissions GEI tant de tots els sectors empresarials en general, com de les indústries militars en particular, així com de tots els organismes dependents del Ministeri de Defensa i, molt especialment, de les forces armades. Sense un seguiment rigorós serà impossible complir amb la reducció de la petjada ecològica compromesa en els objectius de política mediambiental dels acords de París de 2015.
La contaminació militar mundial
Des de Delàs asseguren que "la seguretat militaritzada té un paper essencial en l’empitjorament constant de la crisi ambiental a nivell planetari. Paper que consisteix en protegir a tots els agents de poder no democràtics que, amb objectius moltes vegades inconfessables de creixement continu per al benefici i lucre personal de les seves minories dirigents, trenquen els equilibris socials i eco-planetaris. Una protecció dels pocs que deixa al marge a les grans majories de població, a través de l’anomenada seguretat nacional".
I Europa?
La petjada mediambiental militar inclou la petjada de carboni (emissions de GEI), les restes tòxiques de la guerra i els danys als ecosistemes. La principal font de GEI militar és la combustió de combustibles fòssils dels vehicles militars, especialment els de l’Exèrcit d’Aire. La petjada de carboni de la despesa militar de la UE en 2019 es va estimar en uns 24,8 milions de CO2, la qual cosa equival a les emissions anuals d’aproximadament 14 milions de cotxes.