La Generalitat de Catalunya ha anunciat aquest dimecres que s’encarregarà de canalitzar i emparar les denuncies dels usuaris que li arribin a través de l’apartat ‘Avisos i denuncies’ de l’app Infoconsum, que ha estat rellançada i actualitzada i a partir d’aquí, tramitar expedients sancionadors “si s’escau”, segons ha apuntat el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha explicat que es tracta d’un exercici per tal “de restringir els espais d’impunitat”, alhora que ha destacat que la Generalitat té l’objectiu d’emparar els usuaris de Rodalies davant dels greuges.
Rull ha insistit que la capacitat d’actuar contra els responsables de les incidències “és limitat”, donat que el servei és estatal i les competències d’Adif, però ha detallat que la llei catalana de consum encara els permet “cert marge” per tal de reclamar a les entitats subministradores del servei.
“Estarem sobre Renfe i Adif amb les eines que tenim i les que no tenim per tal de pressionar i poder garantir un servei de qualitat. Volem fer un pas més pel que fa a la defensa dels drets dels usuaris i per això, les denuncies es canalitzaran a través de consum”, ha reblat Rull.
El conseller de Territori també ha manifestat que hi haurà diverses opcions dins d’aquesta app com afectacions dels horaris i les línies, atenció personal deficient i estacions poc accessibles, entre d’altres. L’usuari tindrà la possibilitat d’adjuntar-ne una fotografia per acreditar l’incidència.
Rull ha enviat un missatge a Adif un cop arribin aquestes denuncies: “No ens conformem amb la queixa, sinó que volem que aquestes denuncies no es tornin a repetir i que el servei millori”, alhora que ha recordat que hi ha un contenciós administratiu contra Adif que encara està en fase de tramitació a l’Audiència Nacional.
El conseller també ha valorat com positiva la nova actitud del Govern espanyol en relació a Renfe materialitzada pel Ministre de Foment, Íñigo de la Serna, encara que ha demanat "passar dels gestos als elements concrets i tangibles” en aquesta qüestió.
Rull també conclòs dient que creu que aquesta pressió “constant i permanent” de la Generalitat sobre l’operador “funcionarà”, i ha detallat que li agradaria no funcionar a “cop de tensió” en la prestació del servei de Rodalies.
Infoconsum es renova
Baiget, ha insistit en que l’aplicació pretén donar una “resposta integral” entre Territori i Consum i ha explicat que encara que l’eina és de l’any 2012 incorpora altres aspectes com un historial de consultes i denuncies realitzades anteriorment.
“Infoconsum és un espai singular i diferenciat per tal de donar resposta als usuaris que creuen que amb les incidències els seus drets estan menystinguts”, ha dit Baiget.
Baiget ha detallat que a Infoconsum es trobaran aspectes relacionats amb el consum com compres, garanties, reclamacions, consells pràctics i consultes especifiques, entre d’altres.