L'Agència Catalana de Consum ha obert expedients sancionadors a 16 companyies aèries per pràctica comercial deslleial. Concretament pel fet d'informar prioritàriament als consumidors sobre la possibilitat de canviar dates del vol o acceptar un val, en comptes del dret al reemborsament dels diners, segons ha informat el Departament d’Empresa i Treball en un comunicat.  

Les companyies afectades són Air Europa, Air France, British Airways, Easyjet, Fly Level, Iberia, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Qatar Airways, Ryanair, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal, Transavia, United Airlines i Vueling.

Asimetria en l'accés a la informació

Facilitar l'accés a un tipus d'informació i no pas una altra fa que la decisió que puguin prendre els consumidors estigui esbiaixada a favor dels interesos de la companyia. Segons el Departament d'Empresa i Treball, "les línies aèries mostraven i facilitaven l’accés amb caràcter preferent al canvi de data de vol i/o al lliurament de cupons o bons de viatge. En canvi, l’opció per reclamar l’obtenció del reemborsament dels diners pagats quedava molt més amagada i l’accés a aquesta sol·licitud era fruit d’un procés de navegació pel web molt més llarg i, sobretot, menys lògic i intuïtiu". 

La clau per l'obertura de l'expedient a aquestes companyies és l'asimetria en la presentació de la informació. Segons les regulacions vigents davant de la cancel·lació d'un vol el consumidor té el dret de demanar el reemborsament dels seus diners, de la mateixa manera que la companyia pot oferir-li alternatives. Però en aquests casos més que alternatives hi ha la sospita de què s’ometia informació, o es fica molt difícil el seu accés. 

A partir del mes de setembre, el Govern iniciarà controls d'inspecció per a les aerolínies afectades amb l'objectiu d'avançar amb els expedients sancionadors oberts.

Conseqüències de la covid

Segons es recorda al comunicat de la Conselleria, les restriccions al trànsit aeri per la covid va fer que moltes companyies haguessin de cancel·lar vols. Alguns passatgers no han estat informats degudament sobre la possibilitat de recuperar els diners, una opció molt costosa per qualsevol companyia. 

El Tribunal de Comptes Europeu va emetre un informe el passat 29 de juny en què denunciava aquesta pràctica arreu d'Europa. El tribunal recomanava en el seu informe que la Comissió Europea prengués mesures per protegir millor els drets dels passatgers aeris

 

Imatge principal: Un avió de Ryanair a la pista d'un aeroport /Europa Press