El temporal Gloria, que va assolar Catalunya la setmana passada, ha provocat danys en la infraestructura ferroviària que ascendeixen a uns 20 milions d'euros, després de detectar desperfectes en pràcticament totes les línies d'ample convencional, segons ha xifrat Adif.
La demarcació de Girona i el nord de la de Barcelona són les àrees que concentren més desperfectes, amb 52 zones amb danys considerats greus o molt greus. El gestor ferroviari ha detallat que aquesta afectació tan generalitzada "dificulta la gestió dels recursos disponibles i els desplaçaments de material i personal", tenint en compte a més que el temporal també ha danyat altres infraestructures.
Segons les primeres estimacions dels tècnics d'Adif, les zones amb danys greus o molt greus es localitzen a les línies Barcelona-Mataró-Maçanet (14 incidències), Barcelona-Vic-Puigcerdà (18 incidències), Barcelona-Sant Celoni-Portbou (14), Barcelona-Manresa (1), Barcelona-Móra la Nova-Saragossa (2), Barcelona-Vilanova i la Geltrú-Sant Vicenç de Calders (2) i Barcelona-Vilafranca del Penedès (1).
Circulació restablerta
A hores d'ara, s'ha restablert la circulació en tots els trams, excepte en el trajecte Malgrat-Blanes, on es va esfondrar parcialment el pont sobre el riu Tordera i que encara no se sap quan podrà ser reconstruït. En la línia del Maresme, l'onatge i el vent van provocar danys a les instal·lacions de senyalització i comunicacions, es va acumular sorra i sediments en diversos punts i va quedar afectada la xarxa de fibra òptica.
Respecte a la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà, una de les que va registrar més incidències, els tècnics han localitzat 9 despreniments, així com la caiguda de desenes d'arbres entre la Garriga i Puigcerdà, la inundació de túnel de Vic pel desbordament de la riera i diversos problemes de senyalització.
Els despreniments i l'arrossegament de materials han causat, per la seva banda, la major part dels danys de la línia de Barcelona-Sant Celoni-Portbou, on se circula amb via única entre Maçanet i Girona.
Velocitat limitada
L'estat en que han quedat aquestes zones, les reparacions i el permanent control obliga a establir Limitacions Temporals de Velocitat, que s'aniran suprimint en funció del comportament de les infraestructures. Així, es van establir 37 limitacions, de les quals 22 ja han estat suprimides i de la quinzena que queden pendents nou s'eliminaran abans del 7 de febrer, cinc durant el març i una darrera, entre Sant Quirze-Ripoll, a l'abril.
La companyia ha mobilitzat més de 220 tècnics propis i d'empreses col·laboradores i unes 30 màquines, així com camions i altra maquinària per fer front als efectes del Gloria.