Feliz Navidad, Merry Christmas, Joeux Noel. No seria estrany trobar-se llums de Nadal que felicitin així a Madrid, Londres o París. És més, es podria valorar positivament usar, a part del propi, idiomes dels visitants. El problema és quan aquesta felicitació trilingüe copa la façana d’un centre comercial de Barcelona... Sense ni rastre del català. Tal com ha pogut comprovar El Nacional, no hi ha cap felicitació nadalenca en aquesta llengua.
Això mateix ha denunciat a les xarxes el president del CIEMEN –"l'entitat de les nacions sense Estat"– i veí del barri, David Minoves, després de trobar-se que el Centre Comercial Glòries de Barcelona felicita els seus clients el Nadal en tres idiomes, però no en català, que té el rang d'oficial.
En un tuit acompanyat d’una foto amb la façana d’entrada al centre des de l’Avinguda Diagonal, l’usuari pregunta a Les Glòries –tal com es coneix popularment el centre comercial– que “per quan la retolació desitjant bones festes també en català?”. Així, afegeix que “discriminar la llengua és un mal negoci”. No sembla una reflexió únicament personal: el tuit ja supera les 500 interaccions.
Fonts de Plataforma per la Llengua consultades per El Nacional han afirmat que es tracta d’un fet “greu”, ja que Les Glòries és un centre veterà a la capital catalana –va ser obert l’any 1995– i té considerable assistència de públic. Així, tot i que encara han d’analitzar el cas amb més profunditat, les mateixes fonts expliquen que el fet que no aparegui el català és qüestió de “voluntat” més que de legalitat. I és que la Llei 22/2010 del Codi de Consum de Catalunya dicta que els usuaris tenen dret a rebre en català un gran ventall de coses, com missatges publicitaris, instruccions d’ús per als béns i serveis, etc., però en principi no es concreta res sobre els missatges que no afecten directament l’individu, com podria ser una felicitació nadalenca, per vistosa que sigui. El Nacional ha intentat contactar aquest diumenge, sense èxit, amb l'equip de comunicació del Centre Comercial Glòries.
El català, escàs també a les xarxes
Llums nadalenques a banda, tampoc es pot dir que el català inundi les xarxes socials del centre comercial. Ben al contrari, a Twitter es fa complicat trobar una sola piulada en català, a més de la biografia del centre, que és també monolingüe castellana:
El mateix passa a la presentació d’Instagram, on no hi ha ni una paraula en llengua catalana. Sí que es ‘practica’ lleugerament el bilingüisme, d’altra banda, a les publicacions del mateix perfil d'Instagram, així com a la pàgina de Facebook del centre. En tot cas, cal dir també que les indicacions de les actuals obres de renovació de la superfície sí que utilitzen el català.
Els llums en català, aquesta setmana
L'equip de comunicació de Les Glòries ha contactat aquest dilluns amb El Nacional per informar que es tracta d'un error, per reafirmar que l'idioma prioritari del centre és el català, a més d'anunciar que a mitjans d'aquesta setmana serà afegida la felicitació nadalenca en aquesta llengua.