Google ha decidit no afegir els sistemes de verificació de continguts que demanava la Unió Europea ni al seu buscador ni als seus vídeos de YouTube i se suma a la decisió de Meta i X. L’executiu comunitari té la intenció de fer obligatori el codi de pràctiques sobre desinformació, però l’empresa nord-americana s’ha avançat i ha dit que no l’inclourà perquè es tracta d'una pauta que "no és apropiada ni efectiva". Així ho ha indicat el president d'assumptes globals de Google, Kent Walker, en una carta adreçada a la Comissió Europea.

La multinacional nord-americana ha assegurat que ja disposa de mètodes efectius propis per combatre la desinformació. Walker ha posat d’exemple el "període sense precedents d'eleccions" dels Estats Units, el novembre de 2024, quan Google va dur a terme una exhaustiva moderació de continguts. A més, el president d'assumptes globals del gegant tecnològic ha recordat que ja fa un any que YouTube té una funció amb què els usuaris poden afegir informació de context als vídeos en forma de nota, una eina que té un “potencial significatiu” per exposar el contingut que és fals.

El codi proposat per la UE forma part de la Llei de Serveis Digitals de la institució i compta amb un seguit d’eines per lluitar contra la desinformació a les principals plataformes d’internet. L’objectiu de l’executiu europeu és protegir els drets dels usuaris en línia i fomentar la transparència. D’aquesta manera, el codi planteja desmonetitzar la difusió de desinformació, garantir la transparència de la publicitat política i millorar la cooperació amb els verificadors de dades.

En el cas de Google, la mesura de la Comissió obligaria a incorporar resultats de verificació de dades que es mostressin amb els resultats de cerca, també als vídeos de YouTube. Així mateix, l’aplicació d’aquest codi afectaria l’algorisme del gran cercador d’internet, el qual hauria d’incorporar la verificació de dades. El sistema serviria per comprovar si el contingut en línia és incorrecte o no. En cas afirmatiu, el codi de la UE permetria classificar-lo o eliminar-lo de manera automàtica.

El precedent de Meta

El posicionament de Google arriba després que Meta, l’empresa liderada per Mark Zuckerberg, anunciés que posava fi al sistema de verificació de continguts per part d'empreses externes. El magnat tecnològic va atribuir aquesta mesura a la necessitat de "protegir la llibertat d'expressió" perquè hi ha “massa censura". A banda d'eliminar els verificadors de contingut, el propietari de Meta va anunciar altres mesures, que incloïen simplificar les polítiques de contingut, limitar els filtres automàtics a eliminar contingut il·legal i fer que l'algorisme torni a recomanar contingut polític.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!