La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha explicat aquest dijous que el Govern està plantejant canvis a la comunitat educativa per tal que hi hagi més hores de matèries obligatòries a batxillerat, tant en l’àmbit de les ciències com el de les humanitats. Aquesta proposta arriba després que setmanes enrere es generés una polèmica per plans que es van considerar de reducció d’hores de matemàtiques i literatura. A batxillerat es pot escollir entre quatre modalitats: arts (via d'arts plàstiques, imatge i disseny, i via de música i arts escèniques); ciències i tecnologia; general (en fase pilot), i humanitats i ciències socials. En el batxillerat, els dos cursos s'organitzen en matèries comunes, matèria obligatòria de modalitat, matèries de modalitat (dues com a mínim) i matèries optatives (una anual i sis trimestrals a primer; una anual i tres trimestrals a segon).

En una entrevista a Catalunya Ràdio, Niubó ha dit que ara es proposen dos escenaris. Per una banda, “poder mantenir i preservar” les hores de continguts curriculars en ciències, “a través de la franja d’optatives”. Un escenari, però, reconeix la mateixa Niubó, que dona més joc a la controvèrsia “perquè d’alguna manera sembla que estem dient que perdem hores de modalitat”. La polèmica va començar precisament per aquí, per la filtració d'un document sobre els plans amb les matèries optatives.

D'altra banda, la segona proposta que planteja Educació i que, segons la consellera, té més bona acollida a les reunions fetes amb la comunitat educativa, és la que planteja “reforçar les matèries de modalitat, passant de 3 a 4 hores”. Niubó ha subratllat que les matèries de modalitat són aquelles que tenen més relació amb el batxillerat que cadascú ha escollit. “Perquè la gent ens entengui, són les assignatures que tenen més a veure amb l’especificitat de l’itinerari que un està fent a batxillerat”.

La consellera ha assenyalat que aquest segon escenari suposaria reforçar els coneixements especialitzats en ciències i el conjunt d’itineraris en el batxillerat. “Això vol dir més hores de matemàtiques, de matèries científiques i de literatura, una hora més en tots els àmbits”, ha afegit Niubó. Aquesta ha insistit que és una proposta que té molt bona acollida i que “pot encaixar”: “Incrementar les hores de matèries de modalitat en els batxillerats, no només en ciències, sinó també en la resta”.

El sistema educatiu català en crisi

Niubó ha reconegut que la situació del sistema educatiu a Catalunya “és complexa” però que per això mateix ho considera “un repte apassionant: aconseguir fer una societat avançada, cohesionada i equitativa”. Això, ha remarcat, “difícilment ho aconseguirem si el sistema educatiu no funciona molt bé”. El Govern diu que es planteja un termini de quatre anys per a “reordenar i reforçar les competències bàsiques de l’alumnat”. El sistema educatiu català és un dels que obté pitjors resultats en la majoria de rànquings.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!