El Consell de Ministres del govern espanyol ha autoritzat aquest dimarts al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible a finançar amb 200 milions d'euros la continuïtat de la B-40 entre Terrassa i Sabadell. L'executiu ha assenyalat que es tracta d'"una fita important en la tramitació administrativa i econòmica del text del conveni acordat" amb la Generalitat a principis de febrer per a executar el projecte. A partir d'ara, el Ministeri podrà sol·licitar els informes pertinents per a concloure la tramitació i procedir a la seva signatura una vegada el conveni sigui ratificat pel Consell de Ministres.
La Generalitat serà qui redacti els projectes i estudis
El text apunta que serà la Generalitat qui redacti els estudis i projectes, i qui licitarà, contractarà i durà a terme l'execució, seguiment i supervisió de les obres corresponents, així com de les expropiacions. L'acord entre totes dues administracions també inclou que la via continuarà sent de titularitat estatal, ja que complirà una funció de llarg recorregut.
Aquest conveni s'emmarca en l'acord entre el Govern de la Generalitat d'Esquerra Republicana i el PSC dels pressupostos del 2023. Malgrat que els republicans hi estaven en contra, van haver de cedir per poder rebre el suport dels socialistes. El pacte també incloïa una comissió sobre la modernització de l'aeroport del Prat, que ja està en marxa, i l'aprovació del pla director urbanístic del Hard Rock, al qual es va comprometre el president Aragonès el passat dimecres al Parlament de Catalunya.
La Ronda Nord fins a Granollers, un reclam històric
El tram de la B-40 entre Sabadell i Terrassa ha estat un reclam històric dels vallesos per garantir una alternativa de connexió ràpida i segura a la C-58. De fet, els ajuntaments del Vallès sempre han reclamat l'execució de la Ronda Nord, que, el projecte la situa fins a Granollers. De moment, però, la Generalitat i el govern espanyol s'han compromès a executar aquesta via d'alta capacitat fins a Sabadell. Amb tot, el tram de la carretera B-40 que connecta Olesa de Montserrat amb Viladecavalls es va posar en marxa el passat 16 de febrer després de 17 anys en obres. El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha invertit un total de 293 milions d'euros per acabar aquest projecte entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, comptant amb expropiacions i sistemes de control i vigilància. Es calcula que en aquest tram hi passaran uns 43.000 vehicles diaris, amb un 20% de tràfic pesat.