Al febrer del 2018, l’aleshores ministre de Foment, Íñigo de la Serna (PP), va presentar un projecte d’AVE ‘low cost’ que demostrava que aquest servei ferroviari podia ser molt més barat -un 25%- i que permetria recuperar de l’oblit l’estació d’AVE pràcticament abandonada del Prat del Llobregat. EVA es deia el projecte, i havia de començar a funcionar aquest any 2019.
Com és obvi, aquell EVA va passar a l’oblit i mai no es va fer realitat, entre altres qüestions pel triomf de la moció de censura que va desallotjar Mariano Rajoy de la Moncloa a mitjans del 2018.
Passats els mesos però, la necessitat d’abaratir l’AVE es cada dia més urgent, perquè a finals de l’any entrant s’haurà de liberalitzar el sector de l’Alta Velocitat, de manera que Renfe haurà de fer front a la competència d’altres operadors, entre els quals SNCF -l’empresa pública de ferrocarrils francesos- i Air Nostrum.
De l’EVA a l’AVLO
Per tot això, avui el govern espanyol en funcions ha presentat un nou projecte d’AVE barat, que ja no es dirà EVA sinó AVLO -Alta Velocitat Low Cost- i que té, com a principal crida publicitària, un notori color lila.
El ministre Ábalos l’ha presentat aquest dimecres als tallers ferroviaris de Villaseca de la Sagra (Toledo), i sembla que aquest cop la iniciativa es durà a terme, perquè la intenció és començar a vendre bitllets al gener i oferir el servei per Setmana Santa, que el 2020 cau en la segona setmana d’abril.
La primera línia que recorrerà aquest AVLO serà la més rendible de l’AVE, Madrid-Barcelona, però la intenció és fer-lo extensiu a altres trajectes, malgrat que alguns d’ells són deficitaris amb el servei actual.
Renfe confia que aquest nou servei generi un 20 per cent dels beneficis de l’AVE en un horitzó de deu anys, però principalment vol aprofitar la seva posició de monopoli fins a finals d’any per agafar avantatge davant l’entrada de nous competidors.