El Govern i el grup parlamentari dels Comuns han tancat un acord per mantenir durant tot el 2025 les bonificacions del preu dels abonaments per a usuaris recurrents del transport públic —dels que depenen de la Generalitat—. La mesura comportarà, per tant, la pròrroga de la bonificació del 50% de la T-Usual i la T-Jove, i la gratuïtat de la T-16. Des del 2022 aquests bitllets estan bonificats per l'administració, en un 30% pel Ministeri i en un 20% per la Generalitat, com a mesura de xoc temporal per l'elevada inflació i es va plantejar en un termini de fins a principis del 2023. Després es van anar prorrogant i en suma els bitllets han estat durant aquests dos anys a la meitat del preu que costaven abans.
Aquest nou acord de pròrroga, que s'ha anunciat aquest dissabte al matí, busca donar compliment al pacte d’investidura del president Salvador Illa i a la demanda expressada pels Comuns de fomentar l’ús del transport públic entre la població, especialment per als usuaris que el fan servir de manera freqüent. Així ho afirmen els implicats a l'ACN. El govern espanyol també es va comprometre aquest dijous amb Podem a allargar sis mesos més les ajudes al transport. La mesura es prolongarà a través d'un decret que l'executiu de Pedro Sánchez aprovarà dilluns vinent al Consell de Ministres.
Fa tot just un any, el govern espanyol va anunciar que mantindria durant tot el 2024 els ajuts i descomptes al transport públic, mesures que continuaran sis mesos més gràcies a l'acord amb Podem. Ara, segons han confirmat a l'ACN fonts del Ministeri de Transports, que encapçala Óscar Puente, seguirà la gratuïtat pels usuaris freqüents de ferrocarrils, Rodalies, mitjana distància i Avant, així com al servei públic de transport per carretera de l'Estat.
Les bonificacions han penjat d'un fil
A principis d'aquest any va caure la bonificació per la T-Casual, que la tenia del 30% i que aquest 2024 va tornar a costar el mateix que fa dos anys. Les rebaixes de la T-Jove i la T-Usual han penjat d'un fil recentment. Des del Govern de la Generalitat, a finals de novembre s'optava per no mantenir aquestes bonificacions perquè "el cost és inassumible" i perquè volien destinar les partides que costen a millorar el sistema ferroviari i ampliar la flota de trens. Amb les rebaixes, l'usuari del transport públic acaba pagant només el 36% del cost real del bitllet, ja sigui de tren, de tramvia, de bus o de metro. Això fa el model insostenible, segons van afirmar responsables del Departament de Territori en un acte públic. Després, a principis de desembre, el Govern va canviar el posicionament.
Aquest desembre l'Autoritat del Transport Metropolità, l'ens públic on es troben la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB, haurà de prendre una decisió sobre les noves tarifes. El govern espanyol l'ha pres sobre els abonaments de Rodalies i mitjana distància. Amb tot, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ja ha avisat que el 2026 podria ser el final d'aquestes bonificacions. “Al llarg del 2025 hem de fer una reflexió sobre quins grups de població hem de bonificar i quins no, perquè el que va néixer en un moment d’excepcionalitat, no es pot mantenir de manera lineal”, va afirmar la consellera.