La posada en servei aquest divendres del tram entre Olesa i Viladecavalls de la B-40, una via de circumval·lació que uneix el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, ha vingut acompanyada d’una altra notícia que ha anunciat el ministre de Transports, Óscar Puente: l’acord entre el govern espanyol i la Generalitat per signar pròximament el conveni que donarà continuïtat a la carretera, des de Terrassa fins a Sabadell, un tram molt reivindicat pels alcaldes socialistes de les dues ciutats, i que el PSC va aconseguir incloure en el pacte dels pressupostos amb ERC, tot i que no ha aclarit quants carrils tindrà, que era un dels punts de discrepància entre els dos governs. En aquest sentit, el ministre de Transports preveu que la signatura del conveni es pugui fer efectiva en poc temps, però ha reconegut que encara és aviat per fixar una previsió de quan podrien començar les obres. Primer caldrà que el Govern i el Ministeri es posin d’acord en el model de via que es construirà, i que cal trobar l’encaix entre una via d’alta capacitat, com vol el govern espanyol, i una ronda urbana, amb un carril per sentit, com prefereix el Govern. La inversió de la carretera que es construirà entre Terrassa i Sabadell, xifrada en uns 200 milions d'euros, anirà a càrrec del govern espanyol.
Una inversió final de 300 milions per 6 km
"Vull anunciar-los que hem arribat a un acord amb la Generalitat i hem tancat el text del conveni per donar continuïtat a aquesta B-40 amb la ronda Nord entre Terrassa i Sabadell. Crearem així un corredor vital que connectarà les dues capitals del Vallès i alleujarà el trànsit de les dues ciutats", ha afirmat el ministre Óscar Puente. A partir d'ara, amb l'acord tancat, i a partir de la signatura del conveni, Puente ha afirmat: "La Generalitat s'encarregarà de la redacció del projecte, nosaltres ens encarregarem de la supervisió i de l'aprovació final. Un cop aprovat el projecte, sotmetrem a licitació l'obra, i això portarà encara un temps". El ministre ha reconegut que el traçat i el nombre de carrils que tindrà la via encara no estan contemplats", però que "intentarem avançar, hi ha trams que compten amb més consens i d'altres amb menys, a força de diàleg intentarem treure els obstacles per seguir avançant i trobar una solució satisfactòria".
Puente també ha celebrat la posada en servei del tram entre Olesa i Vidadecavalls que s'ha posat en servei aquest divendres, que dona resposta "a la necessitat que existia i que existeix de connectar dues comarques que són el motor industrial de Catalunya. Posem en servei un tram de 6 km que ha suposat una versió total, en xifres rodones, de 300 milions d'euros", i no els 250 que s'havien anunciat, i que ja doblaven el pressupost previst quan es van iniciar les obres fa anys. El ministre de Transports també ha destacat sobre el tram inaugurat tant l'estalvi de temps com de distància que comportarà per a molts usuaris. "Estimem que cada dia serà transitat per més de 43.000 vehicles al dia, dels quals el 20% serà trànsit pesant. Algú que vulgui anar de Sabadell al Bruc a partir d'ara retallarà més de 13 km, s'estalviarà deu minuts i, el que també és important, ho farà de manera molt més segura. I es traduirà en més de 28.000 tones de CO₂ menys només el primer any de servei".
Continuïtat garantida fins a Sabadell
Cal recordar que el Govern i el PSC van pactar la continuïtat de la B-40 entre Terrassa i Sabadell el febrer del 2023 a canvi que els socialistes donessin suport als pressupostos de la Generalitat, ja que inicialment l'Executiu de Pere Aragonès rebutjava aquesta infraestructura. En el mes de desembre, després de mesos de negociacions, el Govern va aprovar la modificació legal, via decret, que permetrà a la Generalitat fer-se càrrec de les obres de la carretera B-40, ronda Nord o Quart Cinturó, tal com recollia el BOE publicat el 28 de desembre. Segons l'acord de pressupostos, el conveni de la B-40 s'hauria d'haver segellat abans del 31 de març del 2023, però es va anar endarrerint per desacords entre les administracions sumats als canvis al capdavant del ministeri de Transports. Tot i que la continuïtat de la B-40 estava garantida, el Govern i el Ministeri de Transports mantenien una discrepància que encara no s’ha aclarit sobre com ha de ser la continuïtat d’aquesta via en aquest tram, que la Generalitat ja no denomina B-40, sinó ronda Nord. El Govern és partidari que el tram entre Terrassa i Sabadell no sigui una via d’alta capacitat com la B-40, que en alguns trams té fins a tres carrils per sentit, i tampoc és partidari de parlar d’allargar aquesta via més enllà de Sabadell, en direcció a Granollers.