L'Agència Catalana de Consum ha proposat sancionar Renfe amb 700.000 euros per vulnerar els drets dels consumidors en considerar que hi va haver manca d'informació als viatgers i d'atenció al client arran de l'avaria a l'R2sud el passat mes de maig causada per un incendi en un quadre de senyals a Gavà (Baix Llobregat). Concretament, Consum va observar deficiències en la informació als usuaris en relació a l'alteració del servei, els horaris i els transports alternatiu; va detectar punts d'atenció al client tancats o que es venien bitllets a les màquines automàtiques per a trajectes suprimits o que s'anunciaven com a directes o semidirectes quan en realitat s'acabaven aturant a totes les estacions.
La Generalitat imputa a l'operadora el càrrec de "realitzar pràctiques deslleials, per acció o per omissió" que va fer que els usuaris estiguessin mal informats a l'hora de comprar bitllets. Per Consum, és una infracció molt greu "atesa l'alteració social produïda" i la "desconfiança que s'ha generat en les persones consumidores envers aquest servei ferroviari i la situació de predomini que Renfe té en el mercat". El mes de maig, l'Agència Catalana de Consum va iniciar tres expedients sancionadors a Barcelona, Tarragona i les Terres de l'Ebre per infraccions molt greus i ja va avisar que les multes podien oscil·lar entre 100.001 i un milió d'euros, d'acord amb el règim sancionador del Codi de Consum.
Encara hi ha dos expedients per analitzar
Els inspectors es van desplegar el dia 3 d'aquell mes a les estacions de Rodalies de Barcelona-Sants, el Passeig de Gràcia, el Camp de Tarragona, Reus i l'Aldea-Amposta-Tortosa per comprovar si Renfe donava compliment a les seves obligacions amb els consumidors i si duia a terme les mesures oportunes per minimitzar les conseqüències de la incidència. La proposta de sanció de 700.000 euros només fa referència al primer dels expedients, mentre que els de Camp de Tarragona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tortosa encara continuen en tràmit. Això podria fer pujar encara més l'import total de la possible sanció si Consum determina que també van haver-hi irregularitats.
L'avaria es va produir el passat 1 de maig a Gavà i tot i que inicialment Adif ho va atribuir a un llamp, segons el Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) aquell dia, no va caure cap llamp a Gavà, ni a la zona del Baix Llobregat. Les poques pertorbacions que es van detectar aquella nit estaven molt lluny de la incidència sobre el quadre de senyals que afectava aquesta línia de Rodalies. La hipòtesi d'Adif, gestor d'infraestructures, i el Ministeri de Transports sobre el fet que un llamp podria haver causat la incidència de Gavà no se sostenia. L'informe afegeix que el dia abans, el 30 d'abril, les tempestes sí que van afectar el Baix Llobregat, però que "el llamp més proper al punt d’interès (estació de tren de Gavà, amb coordenades UTM 31N X = 417162 m Y= 4572904 m) va tenir lloc a uns 4,5 km, al municipi del Prat de Llobregat (16:01:13 UTC). Així es descartava que hagués fet impacte al punt d’interès.
Una incidència amb grans afectacions
Com a conseqüència de l'incendi, la circulació de l'R2 sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, entre un i quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei. A la zona, els treballs es van allargar durant 18 dies per analitzar els danys i reparar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d'altres.
La resposta de Renfe
Renfe ha assegurat aquest dimarts que totes les modificacions del servei de la incidència de Gavà al maig passat es van consensuar amb la Generalitat, que és la titular del servei. Així ho indiquen fonts de l'operadora després que conèixer que l'Agència Catalana de Consum proposa sancionar l'operadora. Segons Renfe, es va fer un esforç per garantir la mobilitat i per mantenir informats els clients a través de tots els seus canals de comunicació i atenció al client tot i la complexitat de la situació.
La companyia té previst analitzar la proposta de sanció amb la Generalitat -com a titular del servei- i estudiar les mesures que cal adoptar. Renfe ja disposa de la notificació de Consum i ara té deu dies per presentar al·legacions. El termini màxim legal per resoldre els expedients sancionadors és d'un any i per tant podria ser que no s'executés fins al maig del 2024, segons apunten fonts del Departament d'Empresa.
Renfe també assegura que va estar en "comunicació permanent" amb la Generalitat des la incidència del passat 1 de maig i que, assenyala, es va produir de forma "totalment sobrevinguda provocant una afectació important entre Castelldefels i el Prat". Des d'aleshores, l'operadora diu que va treballar amb l'objectiu de garantir la mobilitat dels ciutadans i que la reprogramació dels serveis va anar lligada a la millora de la capacitat operativa de la infraestructura, combinant el servei ferroviari i per carretera.