El Govern ha aprovat aquest dimarts la pròrroga fins al 2021 del sistema de descomptes a les carreteres de peatge catalanes per als vehicles de baixes emissions, amb l'objectiu de fomentar l'adquisició d'aquest tipus de vehicles, i a la vegada, reduir la presència dels més antics.
Amb aquesta modificació, l'executiu busca complementar la seva política mediambiental amb l'entrada en vigor el 2020 de la zona de baixes emissions de Barcelona i la nova normativa europea que estableix estàndards d'emissions per als vehicles matriculats.
Descomptes vehicles ECO
Es mantindran els descomptes de l'30% per a la categoria de vehicles ECO general, que engloba els híbrids endollables, impulsats per gas liquat de petroli (GLP), gas natural i híbrids de gasolina i gasoil que compleixin amb la normativa Euro 6. Quedaran fora d'aquesta categoria, doncs, els vehicles de combustió, híbrids, GLP i de gas natural anteriors a l'esmentada normativa europea, ja que es considera que "han quedat superats per estàndards d'emissions molt menys contaminants".
Pel que fa a la categoria ECO específica (vehicles d'hidrogen i elèctrics purs), el Govern ha decidit reduir les bonificacions del 100 al 75%, mesura que ha justificat en compliment del principi de "qui paga mana" recollit per la normativa europea. També es mantindrà el sistema que permet acumular els descomptes generals ECO, VAO (vehicles d'alta ocupació) en un mateix recorregut i usuari, amb una bonificació màxima del 75%.
Nous requisits
El Govern ha establert dos requisits addicionals per a qualsevol transport de la categoria ECO per accedir a les bonificacions: que el preu del vehicle sigui inferior als 48.400 euros i acreditar que s'ha rebutjat prèviament un vehicle de més de 10 anys d'antiguitat i amb la ITV en vigor.
Tots aquests canvis en el sistema de descomptes entraran en vigor a partir de l'1 de gener del 2020, i segons els càlculs del Govern s'evitarà l'emissió de 56.000 tones de CO2 a l'atmosfera durant els propers dos anys.