El tronc central de les línies L9 i L10 és la gran infraestructura en obres de la xarxa de Metro de Barcelona i una de les que s’ha perllongat durant més temps, sembla que ja comença a veure la llum al final del túnel. Aquest dimarts, la Generalitat ha anunciat que reprèn els treballs a la futura estació de Sanllehy de l'L9 del Metro de Barcelona, després que el 2011 s'aturessin les obres per falta d'inversions, i que havien romàs parades durant 13 anys. L'obra s'emmarca en la finalització del tram central de l'L9/L10, que l'anterior govern preveia pel 2029, i en què algunes de les estacions ja podrien començar a estar en funcionament el 2027.

El Departament de Territori hi destinarà un pressupost de 12,8 milions, que hauran de permetre completar l'excavació del pou i construir la galeria que l'ha de connectar amb el túnel del tram central de l'L9/L10. L'excavació del pou de la línia a Sanllehy es va aturar el 2011, deixant una estació executada en un 42% i el pou excavat en un 66%, amb només 52 dels 78 metres previstos. L’execució de les obres requerirà el tancament i ocupació de la plaça Sanllehy, on s’ubicarà la futura estació.

Aquest setembre ja s'ha posat en marxa la campanya d'inspeccions prèvies d'edificis en l'àmbit de l'obra, com a mesures de prevenció, vigilància i control de les obres prèvies. En els primers mesos de l'obra es faran els treballs en superfície, com la instal·lació de pantalles fonoabsorbents i tasques preparatòries per a la reobertura i represa de l'excavació del pou.

Les obres de l'L9 i l'L10

Pel que fa a l’execució d’altres estacions del tram central, s’està treballant en el futur vestíbul i la sortida d’emergència de Mandri –el pou de 75 metres de profunditat, que ja està excavat– i en l’excavació del pou de Sarrià, on tan sols queda un 25% per perforar. A més, recentment ha començat els treballs per a conformar l’estructura interior de l’estació de plaça de Maragall.

La tuneladora del tram central està actualment a Mandri, on s'estan fent les tasques de manteniment i posada a punt necessàries abans d’encarar el tram pendent fins a Lesseps. En paral·lel, estan en marxa els treballs per a la col·locació de la llosa intermèdia del túnel, la que separarà un sentit de l’altre en la circulació dels trens, entre l’àmbit de plaça de Maragall i Lesseps.

L'L9/L10, batejada com la línia de metro més llarga d'Europa, ara només està en funcionament als extrems a l'espera que s'acabi d'excavar el tram central, després que la crisi financera i econòmica provoqués l'aturada de les excavacions de trams com el de la plaça Sanllehy, on el forat per encabir la tuneladora va ser visible fins a la reurbanització de la zona del districte de Gràcia.