El Govern ha imposat una multa de 900.000 euros a Renfe per vulnerar els drets dels consumidors durant una avaria de la línia de Rodalies R2 Sud a Gavà (Baix Llobregat) el maig del 2023, que va provocar afectacions en la circulació de trens durant tres setmanes. Segons fonts de l'Agència Catalana de Consum, que ha tramitat l'expedient, Renfe va efectuar "pràctiques comercials deslleials per acció o per omissió" perquè no va informar correctament els consumidors a l'hora de decidir si compraven bitllets per a la línia avariada, cometent així una infracció "molt greu" que genera "desconfiança" cap a la xarxa de transport públic.
El Consell Executiu va aprovar en la seva reunió del passat dimarts aquesta sanció, que augmenta en 200.000 euros l'import previst inicialment en l'expedient (700.000 euros), que va ser obert al novembre per l'Agència Catalana de Consum després d'una sèrie d'inspeccions de l'R2 Sud. Dels 900.000 euros de la sanció, 700.000 corresponen a l'expedient de Barcelona; 100.000, al de Tarragona; i uns altres 100.000, al de la zona de Terres de l'Ebre, totes elles arran de les irregularitats detectades durant les inspeccions a la línia per incidències fa just un any.
"Deficiències" en la informació als usuaris durant l'avaria
La Generalitat va desplegar un equip d'inspectors el 8 de maig a les estacions de Barcelona-Sants, Passeig de Gràcia, Camp de Tarragona, Reus i l'Aldea-Amposta-Tortosa per comprovar si l'operadora complia amb les seves obligacions cap als consumidors i actuava per reduir les incidències en el servei. Durant el transcurs de la inspecció, va detectar alteracions dels horaris i dels transports alternatius, punts d'atenció als clients tancats i trens anunciats com a directes que després s'aturaven a totes les estacions. Amb això, Consum demostra que hi havia "deficiències" en la informació oferta per Renfe respecte al servei de l'R2 Sud, que en aquell moment estava afectada per una avaria causada per un incendi en un quadre de senyals a Gavà.
Després d'atribuir-se inicialment aquest incendi a un llamp, finalment la investigació va apuntar a un mal estat de la infraestructura. Concretament, hi havia hagut un trencament d'un fil de la catenària que, a causa d'un acte vandàlic del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions, no va poder ser detectat automàticament. L'avaria va trigar tres setmanes a ser arreglada, la qual cosa va comportar múltiples afectacions als usuaris de les línies que passaven per l'estació, a més de l'R2 Sud.
Renfe es defensa
Aquest dijous, Renfe assegurava que encara no se li havia notificat la sanció. Quan el novembre passat l'Agència Catalana de Consum va proposar castigar l'operadora amb 700.000 euros, Renfe va al·legar que les modificacions del servei arran de l'avaria es van consensuar amb la Generalitat, com a titular del servei. L'operadora també va explicar que va fer un esforç per garantir la mobilitat i per mantenir informats els clients a través de tots els seus canals de comunicació i atenció al client tot i la complexitat de la situació. Així mateix, Renfe va destacar aleshores que la incidència es va produir de forma "totalment sobrevinguda".