El 2023 el vandalisme grafiter als trens de Rodalies va suposar un cost d'11,6 milions d'euros a Catalunya, que representa gairebé 32.000 euros al dia. En concret, Catalunya acumula el 50% del total d'actes vandàlics d'Espanya durant tot l'any passat. A més, es van denunciar fins a 2.340 intrusions de grafiters a les instal·lacions —una mitjana de més de sis actes vandàlics al dia—, segons ha informat Renfe. A banda de la neteja, en aquesta xifra de gairebé 12 milions d'euros se sumen les despeses indirectes com la inversió en seguretat, tant en personal com de sistemes de videovigilància. "L'any passat es van emprar 7.500 hores de treball de neteja de grafitis i els vàndals van pintar prop de 70.000 m² de superfície en trens", ha detallat Renfe.
Les conseqüències del vandalisme
Renfe recorda que són els usuaris els que pateixen les conseqüències dels trens vandalitzats: amb retards i trens suprimits per manca de visibilitat o grafitis en els elements de seguretat que impedeixen la circulació, frenades d'emergència per a pintar enmig d'un trajecte o l'olor d'aquest producte químic que resulta molt molest als viatgers, entre altres. La neteja de grafitis va provocar l'aturada durant 7.500 hores de trens de forma no prevista per la neteja de grafitis. Finalment, Renfe assegura que la presència de personal de seguretat ha evitat que les pintades siguin de major dimensió, a més d'avortar 492 incursions grafiteres l'any passat.
Anul·lada la vaga a Rodalies
Per aquest dilluns hi havia prevista una vaga parcial als centres de gestió de Rodalies, però finalment va quedar desconvocada el passat dijous. La protesta, a la qual també estaven cridats supervisors i personal de taquilles, es va convocar per demanar més personal en aquests centres per fer front a la gestió de l'alt nombre d'incidències que afecten la xarxa i per denunciar la manca d'interventors i de personal a les estacions, segons van informar els sindicats. La vaga estava convocada per al passat divendres i aquest dilluns entre les set i les nou del matí i les tres i les cinc de la tarda. Per la seva banda, el Departament d'Empresa i Treball ja havia decretat uns serveis mínims del 40% als centres de gestió i d'almenys un treballador 'operacions del tren' per donar suport als maquinistes que no tenen visibilitat total per fer aquesta maniobra.