El Gremi de Restauració de Barcelona fa temps que ha declarat la guerra a les fleques amb degustació. Per aquesta raó, aquest dimecres han presentat una triple denúncia contra 100 fleques amb degustació, ja que segons denuncien, suposen una amenaça per a bars i restaurants, i en un 90% dels casos, les inspeccions municipals han confirmat que hi ha una sèrie d'incompliments. El director general del Gremi, Roger Pallarols, ha denunciat que aquests establiments actuen amb una “absoluta impunitat” per la situació favorable que tenen a l'hora d'actuar com a bars quan no ho són. El Gremi ha fet referència a populars cadenes que segueixen apareixent a Barcelona, com Vivari i 365, entre d'altres. 

Segons ha detallat Pallarols, l'any 2019, el Gremi ja va presentar 70 denúncies contra 70 locals, i 5 anys després s'ha constatat que el 90% d'ells incompleix la normativa, gràcies a una actuació municipal. “Ens hem trobat en moltes ocasions expedients caducats”. En aquest sentit, denuncien que “no parlen des de les especulacions, sinó que són infraccions acreditades per la inspecció municipal”. Els restauradors carreguen contra el desinterès del govern de Jaume Collboni i es pregunten quan arribarà la fermesa del govern municipal amb les fleques amb degustació. “S'han convertit en un fenomen devorador que està envaint la ciutat, que enfonsen el bar i enfonsen les fleques”. 

Triple denúncia dels restauradors

El Gremi ha detallat que les tres denúncies que s'han presentat són davant l'ajuntament de Barcelona per incomplir l'ordenança municipal, una altra tributària per irregularitats relacionades amb l'IVA, i, per últim, una relacionada amb la inaplicació del conveni col·lectiu de restauració. 

La primera denúncia presentada davant l'Ajuntament de Barcelona és per l'incompliment de l'ordenança municipal. El Gremi assenyala que els incompliments més habituals d'aquest tipus de local són: la superació dels 20 metres quadrats dedicats a la zona de degustació, així com la venda de begudes alcohòliques, una pràctica prohibida especialment per la norma. I, finalment, la venda de productes d'altres especialitats (croquetes, amanida, bacallà), i l'ús de formes comercials prohibides en aquests establiments com, dinars, sopars o menús. La segona denúncia, davant l'Agència Tributària, està relacionada amb l'IVA, ja que, segons ha constat el Gremi, els tiquets de compra posen de manifest una incomprensible disparitat pel que fa al tipus aplicat, ja que, legalment, la degustació es considera “una activitat comercial a tots els efectes” Així doncs, l'IVA que s'hauria d'aplicar és del 10 o el 21% segons el producte.

I, per últim, la denuncia davant la inspecció de treball, que és la tercera que es presenta d'aquest tipus. Els restauradors denuncien que les funcions que realitzen els treballadors d'aquestes fleques són pròpies de cambrers, i la diferència de salari és “notable”, ja que el dependent d'una fleca amb degustació cobra, cada mes, 400 € menys que un cambrer. Un fet que també contribueix a una competència deslleial. Amb aquesta nova denúncia, el Gremi ja ha denunciat un 30% de les fleques amb degustació de la ciutat. 

Denúncia contra els quioscos

El Gremi també ha denunciat un nou cas d'intrusisme amb la venda de begudes i menjar als quioscos. Pallarols ha apuntat que l'Ajuntament ha tornat a acceptar que es reprengui aquesta pràctica. Els restauradors anuncien que presentaran al·legacions a aquesta pràctica, especialment, per la manca d'higiene, ja que aquests establiments no tenen aigua corrent, i és una de les normes bàsiques establertes per l'Agència Catalana de Seguretat Alimentària. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!