La intel·ligència artificial (IA) generativa es perfila com un potent agent de transformació en l'ensenyament i l'aprenentatge, impulsant l'evolució cap a una educació 4.0 i obrint la porta a noves oportunitats per a docents i alumnat.
Aquest 19 de març, la comunitat educativa s'afegeix a la celebració del Dia Internacional de l'Aprenentatge Digital de la Unesco, una fita que posa en relleu la creixent importància de les tecnologies emergents en la formació de les generacions futures. En aquest escenari, la intel·ligència artificial (IA) ocupa un paper central, posicionant-se com un catalitzador de canvi social i econòmic sense precedents, capaç de generar un impacte transformador en pràcticament tots els àmbits de la vida.
D'acord amb l'estudi de la consultora McKinsey 'Superagency in the workplace: Empowering people to unlock AI's full potential', només un 1% dels líders considera que les seves organitzacions són madures en la implementació d'IA. Al seu torn, s'estima que la IA crearà 170 milions de llocs de treball per a 2030, passant de ser un mer potenciador de la productivitat a convertir-se en una superpotència transformadora.
El sector educatiu s'uneix a aquesta revolució: la IA obre noves vies per a la personalització de continguts i el desenvolupament de competències en l'alumnat, així com per a l'optimització i reducció de tasques administratives que els docents exerceixen diàriament.
IA i docència
La gran majoria de professors dedica entorn de 50 hores setmanals a l'ensenyament, però tan sols el 49% d'aquell temps correspon a contacte directe amb l'alumnat. La resta s'inverteix, sobretot, en tasques administratives i de planificació. Eines basades en IA, com IGNITE Copilot, permeten automatitzar fins i tot un 60% d'aquestes tasques, estalviant entre 6 i 15 hores a la setmana.
IGNITE Copilot, un projecte de la EdTech espanyola IGNITE, aporta una solució web per a la generació de continguts i recursos didàctics, adaptada a la normativa vigent (Lomloe) i alineada amb estàndards internacionals d'educació. Des del seu llançament el 2024, més de 13.000 docents a Espanya i països de Llatinoamèrica han experimentat amb el seu potencial, destacant especialment la reducció d'hores invertides en tasques administratives i l'oportunitat d'orientar el treball cap a un aprenentatge veritablement competencial.
Aquest Dia Internacional de l'Aprenentatge Digital de la Uneso, educadors de tot el món alcen la veu per reivindicar la integració de tecnologies disruptives com la IA a les aules.
IGNITE Serious Play desenvolupa programes extraescolars que integren Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques (STEAM), fomentant en els estudiants habilitats crítiques indispensables per afrontar els reptes del segle XXI.
Durant 2024, la companyia va renovar la seva col·laboració amb la Fundació Pfizer en el projecte Health Guardians 2030. Actualment, en la 5a edició d''Health Guardians 2030', estan participant 6.425 alumnes de tot Espanya. El programa, en totes les seves edicions, inclosa l'actual, ha sensibilitzat a prop de 25.000 alumnes sobre la importància dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), així com a fomentar el seu esperit crític i desenvolupar la seva creativitat.
El programa és dirigit a estudiants de centres de 5è i 6è d'Educació Primària i de 1r i 2n de Secundària (de 10 a 14 anys). Durant quatre mesos, els participants es converteixen en científics i tecnòlegs, transformant-se en 'Health Guardians' (guardians de la salut) per poder resoldre els múltiples desafiaments plantejats, que són el reflex de situacions concretes que hi ha al món real.