L'Institut d'Estudis Catalans (IEC) ha rebutjat l'ús del llenguatge inclusiu en català perquè contravé la gramàtica de la llengua. Segons ha avançat Vilaweb, la Secció Filològica del DIEC ha aprovat un document en el qual analitza la "compatibilitat dels recursos estilístics dels usos no sexistes amb la normativa lingüística" de la llengua catalana. L'IEC repassa les diverses formes estilístiques amb les quals sovint s'intenta incloure la presència de gèneres diferents del masculí i visibilitzar la presència de dones dins d'un grup. Aquestes inclouen el desdoblament de substantius, l'ús de la terminació en i, amb formes com 'ellis' o 'totis' o l'ús del femení genèric. L'Institut conclou que algunes d'aquestes fórmules poden donar lloc a confusió i sovint resulten "innecessàries o artificioses".
L'acadèmia recorda en el document que, en català, com succeeix en les llengües romàniques, el masculí és el "gènere no marcat", i pot incloure tots els elements sense establir distincions de gènere, i, en canvi, el femení, lingüísticament es considera el "gènere marcat" i, per tant, té un ús específic. En aquest sentit, apunta que l'ús del femení genèric, que sovint es duu a terme en contextos polítics i socials com una forma de contrarestar l'ús del masculí genèric, "no s'ajusta a la gramàtica catalana" i pot "generar expressions equívoques o confuses". L'IEC explica que, per defecte, la interpretació que es fa quan s'utilitza el femení genèric és que el grup està format exclusivament per dones, i per tant si es fa servir en un context en el qual també hi ha homes, suposa una exclusió dels membres masculins.
Pel que fa a la creació de formes acabades en -i, en mots com ara "ellis, fillis o totis", l'IEC determina que també contravé el marc normatiu. "No és cap estratègia natural del català", apunta, "sinó que s'ha creat manipulant el funcionament intern de la llengua, i per tant contradiu el nostre sistema lingüístic", afirma. L'IEC reconeix en el document que els canvis socials importants normalment provoquen canvis en la llengua, però destaca que l'evolució en la gramàtica se sol produir per "convenció tàcita", a diferència dels canvis explícits que en determinats moments es poden fer pel que fa a l'ortografia.
Recursos vàlids per subratllar la presència de dones
Amb tot, l'IEC exposa que, si es vol subratllar el fet que en un determinat conjunt de persones hi ha tant homes com dones, hi ha diversos recursos estilístics que permeten fer-ho, i que són "acceptables" des d'un punt de vista lingüístic sempre que no provoquin "problemes d’ambigüitat, fluïdesa o complexitat". Entre aquests recursos acceptats hi ha les formes dobles, com ara "presidents i presidentes". Tanmateix, l'IEC adverteix que un mal ús o un abús d'aquest recurs, especialment si es desdoblen tots els elements que acompanyen el substantiu, com ara articles, adjectius o participis, poden donar lloc a un text redundant o difícil de llegir. Així, altres propostes de l'IEC inclouen l'ús de mots col·lectius, com ara "el professorat" o "l'alumnat", però apunta que els noms en plural i els noms col·lectius no sempre són intercanviables. També proposa la possibilitat d'usar el tractament de vós o el pronom tothom per evitar el masculí genèric o desdoblaments innecessaris.