Davant la davallada dels alumnes catalans en les proves PISA i en altres indicadors educatius, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha marcat el repte de millorar el sistema educatiu català en un horitzó de quatre anys. Per a això, el Govern ha signat l'anunciat acord amb l'OCDE —l'organisme internacional que promou les PISA—, amb el qual el president Illa ha afirmat que espera adaptar a la realitat Catalunya els models d'èxit i les polítiques educatives que funcionen en altres països amb reptes similars pel que fa a la integració de la creixent diversitat de l'alumnat a causa dels processos migratoris o la transformació digital. Amb tot, Illa ha avisat que és "impossible" que hi hagi resultats immediats: "Miracles, a Lourdes". El sindicat majoritari de docents USTEC, per la seva part, ja ha expressat el seu rebuig al conveni.

Illa ha visitat aquest dimecres al matí l'escola Marta Mata de Barcelona, al districte de Nou Barris, juntament amb el director d'Educació i Competències de l'OCDE, Andreas Schleicher. S'ha escollit aquest centre, ha precisat Illa, perquè és "un exemple d'èxit", ja que es tracta d'una escola d'alta complexitat a on hi ha bons resultats acadèmics. "A Catalunya hi ha escoles que funcionen molt bé i són un exemple d'excel·lència", ha destacat d'aquest centre, sobre el qual ha enaltit que posa "els alumnes al centre del projecte educatiu", cuida molt la relació amb les famílies i exerceix com a servei públic de barri.

El president ha expressat la seva "confiança" en el sistema educatiu català i els seus "bons" docents amb "molta vocació", si bé ha apuntat que hi ha un "camí de millora", com mostren els PISA. Per la qual cosa, es planteja avançar "aprenent d'altres realitats, d'altres països membres de l'OCDE que ho fan bé". Algunes polítiques, diu, poden no ser copiades mecànicament, perquè les realitats poden ser diferents, però es pot "aprendre" dels que tenen "reptes similars". "El conveni no busca resultats per a demà passat, és impossible. Miracles, a Lourdes", ha apuntat Illa, alhora que ha detallat que és un camí de quatre anys: el 2025 per diagnosticar, 2026 per acordar i implementar les polítiques educatives adients, el 2027 per consolidar i el 2028 per fer difusió dels resultats i compartir-lo.

Tot plegat, "amb el compromís d'anar explicant les coses que fem i avaluant resultats. Vull ser molt transparent", ha afegit Illa. "Això ho farem entre totes les parts implicades, especialment amb els docents. També amb els alumnes i les famílies dels alumnes i amb el món local, que té molt a dir en l'educació de 0 a 3 anys i la primària", ha afirmat el president, que ha destacat la seva "actitud de diàleg i consens" per "fer les coses pensades i acordades". "Vull transmetre un missatge de confiança. Que l'urgent no ens faci perdre de vista el que és important", ha conclòs, alhora que ha destacat que el "veritable sentit" de l'educació no és "formatar les persones per un mateix patró ni imposar una manera de veure les coses", sinó "extraure les potencialitats de tota persona, vingui d'on vingui i pensi el que pensi".

"Catalunya té tots els recursos per ser líder en educació"

Des de l'escola Marta Mata de Nou Barris ha intervingut també Andreas Schleicher, que ha assegurat que l'OCDE pot aportar a Catalunya "l'experiència del món". "No podem dir què necessita Catalunya, però podem dir què s'està fent en altres llocs i què té èxit. Per portar inspiració, per poder atraure els millors professors i sobre com fer servir els millors recursos", ha afegit el responsable d'educació de l'OCDE, que ha asseverat que Catalunya "té tots els recursos per posicionar-se com a líder en el món de l'educació i ser un gran sistema educatiu". "Paga bé als seus professors, té bons recursos en el sistema, tracta bé els estudiants, té unes eines i bases molt fortes", ha enumerat. També ha apuntat que els reptes de l'educació catalana són els mateixos que a molts altres indrets del món: incloure la diversitat que porta la migració i adaptar-se a l'impacte de les noves tecnologies. I ha destacat que els professors no només han de ser especialistes en la seva assignatura, sinó "mentors dels seus estudiants" i que fan falta uns pares i mares que "no només han de ser clients de l'escola, sinó que han de participar i estar interessats".

Els docents rebutgen el conveni: "No és l'OCDE qui ha de marcar el rumb"

Com ja van fer quan es va anunciar el projecte de conveni amb l'OCDE, ara que s'ha materialitzat amb la signatura del president, el sindicat majoritari USTEC-STEs ha expressat el seu rebuig i ha reclamat una reunió "urgent" amb Illa i la consellera Esther Niubó. "No és l'OCDE qui ha de marcar el rumb del sistema educatiu del país. Som els professionals de l'educació i la comunitat educativa, que coneix de primera mà les seves necessitats i peculiaritats, qui l'ha de dissenyar", ha afirmat la portaveu del sindicat, Iolanda Segura. Alhora, el sindicat assenyala que l'OCDE ha estat històricament una entitat impulsora de "polítiques neoliberals" que perverteixen l'educació amb reformes "basades en la competitivitat, l'estandardització i la mercantilització" i que "ignoren" les especificitats locals. 

"És especialment preocupant que el govern català opti per externalitzar l’assessorament en polítiques educatives en comptes de confiar en els professionals de l’educació, en les universitats públiques i en les organitzacions sindicals i associacions pedagògiques que coneixen de primera mà les necessitats del sistema educatiu català”, afirmen des del sindicat, que considera el conveni un "menyspreu" a la comunitat educativa catalana i una "subordinació preocupant" als dictats dels organismes "que prioritzen criteris econòmics" per damunt de tot. Per contra, Segura ha reiterat que les polítiques necessàries són reduir ràtios, millorar les condicions laborals del professorat i garantir els recursos necessaris a tots els alumnes. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!