Que el servei de Rodalies Renfe té molt marge de millora és ben sabut. Ara, però, ha quedat demostrat amb dades. En 284 dies del 2022, es va registrar alguna incidència greu, cosa que suposa 4 de cada 5 dies amb problemes en un o diversos punts de la xarxa. A més, va haver-hi un total de 17.667 trens de Rodalies afectats per retards. Per acabar-ho d'adobar, es van cancel·lar més de 2.000 trens. Aquestes noves estadístiques, publicades per ElDiario.es, també revelen que la causa que més temps ha fet perdre als viatgers ha estat la manca de maquinistes al començament del servei o durant el relleu.
Per contra, en declaracions a l'esmentat diari, el director del Pla Rodalies, Pere Macias, assenyala que "fins al 2025 està prevista una inversió de més de 3.000 milions, dels quals més de 1.000 ja s'han gastat". Així, afirma que abans de dos anys s'haurà solucionat “pràcticament tot allò que era descapitalització de la xarxa”. I explica que, passats els dos anys, l'objectiu a a llarg termini és augmentar capacitat, cosa que hauria de reduir molt el nombre d'incidències.
Concretament, la inversió executada per Adif al servei de Rodalies entre el 2020 i el març del 2023 és de 955 milions d'euros, segons el Ministeri de Transports. Una injecció de diners que representa gairebé el 46% del pressupost del període 2020-2025.
Aragonès insisteix a reclamar el traspàs de Rodalies
Aquest dissabte, el president Pere Aragonès ha enviat una carta a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, per expressar el malestar del Govern amb la resposta del govern espanyol a l'avaria de l'R2 sud i per demanar el traspàs del servei. En la carta, titlla la resposta del govern espanyol d'"inacceptable" i torna a demanar solucions immediates i compromisos polítics per revertir el servei "deficient" de Renfe a Catalunya.
Aragonès també ha aprofitat l'avinentesa per fer una crida a la responsabilitat política i ha demanat que tothom "assumeixi la seva part en aquest problema". Així, ha recalcat que la preocupació pel "mal funcionament crònic" de Rodalies a Catalunya és "màxima" i ha denunciat l'abandó i la manca d'inversions en la xarxa de Rodalies de Catalunya per part del govern espanyol durant anys. Així doncs, ha instat el govern espanyol a executar totes les inversions pendents i a fer efectiu el traspàs del servei de Rodalies per assegurar l'eficiència del servei.