El Parlament Europeu i el Consell de la Unió Europa (UE) han arribat a un acord provisional per introduir la norma coneguda com a Euro 7, la qual inclou una sèrie de mesures per rebaixar les emissions contaminants dels cotxes, especialment aquelles generades pels frens i les rodes. Aquest primer acord planeja introduir només regulacions a partir de l'any 2026, amb algunes excepcions. Per exemple, amb relació als camions s'espera posar en marxa la regulació més endavant, l'any 2028.
L'Executiu comunitari advocava per introduir els nous estàndards el 2025 per a vehicles lleugers (turismes i furgonetes) i el 2027 per a vehicles pesants (camions i autobusos). No obstant això, el text pactat preveu que la normativa per a turismes s'apliqui 30 mesos després de la seva aprovació definitiva pel Consell i per l'Eurocambra i 48 mesos després per als pesats, després podria endarrerir-se més enllà de 2026 i 2028 si troba problemes en la seva adopció formal. De manera excepcional, l'acord preveu que els vehicles construïts per petits fabricants puguin endarrerir la implementació de la normativa fins a l'1 de juliol del 2030 en el cas dels cotxes i furgonetes i fins a l'1 de juliol del 2031 per a autobusos i camions. I amb aquests terminis diferents, a què s'hauran d'adaptar exactament els vehicles? Repassem els detalls de la nova normativa.
1. Tub d'escapament
La nova normativa mantindrà els mateixos nivells màxims d'emissions per tub d'escapament que la vigent actualment tant per a vehicles lleugers com per a pesants. La proposta de la Comissió Europea comptava amb l'oposició frontal de la indústria de l'automoció i un bloc de vuit països (França, Itàlia, República Txeca, Bulgària, Hongria, Polònia, Romania i Eslovàquia). Tot i això, aquests nivells es mantenen en els 80 mil·ligrams per quilòmetre (mg/km) d'òxid de nitrogen (NxOy) per als vehicles dièsel i uns 60 mg/km per als de benzina.
2. Frens i pneumàtics
Un dels grans canvis que introdueix la normativa Euro 7 és amb relació a les partícules despreses pels frens i pels pneumàtics. Els cotxes i furgonetes podran alliberar només 3 mg/km per a vehicles elèctrics purs; 7 mg/km per a la majoria dels vehicles amb motor de combustió interna, híbrids elèctrics i de pila de combustible i 11 mg/km per a furgonetes amb motor de combustió.
3. Bateries
Respecte a les bateries, Euro 7 inclou uns requisits mínims que han de complir en l'àmbit del rendiment. Concretament, en els automòbils elèctrics i híbrids (80% des de l'inici de la seva vida útil fins a cinc anys o 100.000 quilòmetres i 72% fins a vuit anys o 160.000 km) i per a furgonetes (75% des de l'inici de la seva vida útil fins a cinc anys o 100.000 kms. i 67% fins als vuit anys o 160.000 km).
4. El passaport ambiental vehicular
Amb la nova regulació s'introdueix un concepte nou: "passaport ambiental vehicular". Es tracta d'un document que contindrà informació sobre l'exercici del vehicle en el moment de la matriculació, amb paràmetres com les emissions de CO₂, el consum de combustible o electricitat, autonomia elèctrica i durabilitat de la bateria. A més, els fabricants d'automòbils hauran de dissenyar els vehicles per evitar la manipulació dels sistemes de control d'emissions mitjançant la digitalització del seguiment dels automòbils.