Set de cada deu professors catalans (74%) consideren que, en els pròxims cursos escolars, les seves tasques se centraran a dedicar una especial atenció al benestar emocional dels seus alumnes. Si més no, així ho constaten els resultats de l'última enquesta realitzada per Cambridge Internacional, el proveïdor de programes i titulacions d'educació internacional per a joves d'entre 5 i 19 anys. L'enquesta recull els desafiaments als quals el professorat s'ha enfrontat durant la pandèmia i perspectives de futur per al sector educatiu després de la crisi del coronavirus.

El coronavirus ha canviat coses en tots els sentits. L'educació no ha estat una excepció. Així, l'enquesta també recull els reptes als quals s'hauran d'enfrontar els professors de cara els pròxims cursos escolars, que estaran basats en la seva formació específica per ensenyar en l'entorn digital (40%), així com en l'ús d'eines digitals i recursos audiovisuals en l'entorn online (36%).

En aquest context, és important subratllar que més de la meitat dels professors de Catalunya (54%) reconeixen que l'equipament de l'alumnat serà un repte important al qual hauran de fer front.

Expressar les emocions, tot un repte

D'aquesta manera, per a la meitat dels professors enquestats, l'àrea afectiva-emocional de l'aprenentatge, que té a veure amb com s'identifiquen i expressen les emocions, és la més afectada per la pandèmia. Consideren que gestionar amb les emocions, com per exemple la frustració, el desconcert, la tristesa i la incertesa van suposar l'obstacle més difícil per als seus alumnes durant aquell període. Així, la meitat dels docents va considerar menys rellevant el desenvolupament dels estudiants en les assignatures curriculars, com matemàtiques, llengua o ciències. 

Ara bé, la pandèmia també ha portat algunes coses positives. Els professors destaquen que la relació amb els alumnes s'ha enfortit: la proximitat i confiança amb els seus estudiants ha millorat en aquest temps i en relació amb anys anteriors, segons el 26% dels docents de Catalunya, que ara es preocupa més per àrees de la vida dels estudiants que van més enllà del seu rendiment escolar.

L'avaluació ultra personalitzada, com les tutories freqüents, han estat clau per a la motivació i aprenentatge durant la pandèmia, segons destaca el 62% de docents de la regió.

L'estrès emocional dels docents

Els resultats de l'estudi a escala nacional, durant el curs 2020-2021, els docents espanyols han desenvolupat metodologies de treball posant l'alumne al centre per ensenyar i aprendre, amb l'objectiu d'optimitzar el benestar dels seus alumnes mentre aprenien des de casa. Això, però, també ha comportat que més de la meitat dels docents enquestats (51%) hagi notat que la seva càrrega de treball va augmentar durant els mesos de confinament. L'estrès emocional motivat per la incertesa i la por del virus han estat dos aspectes molt rellevants per a ells durant aquest període. 

Una de les altres coses que ha deixat entreveure aquest estudi és que la cooperació entre els professors és important per a quatre de cada cinc professors. Un fet que els agradaria mantenir el curs vinent. 

 

 

Imatge principal: una nena fa un quadern / Unsplash