Molts dels antics peatges de la xarxa viària catalana que van desaparèixer es convertiran en parcs solars que ajudaran la Generalitat a assolir la sobirania energètica de la xarxa de carreters que gestiona. En el Maresme, en concret, té previst construir tres parcs solars en les àrees alliberades dels peatges que estan ubicats a Santa Susanna, Arenys de Mar i Vilassar de Dalt. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha licitat les obres per instal·lar les plaques solars a l’antic peatge de la C-32 nord a Arenys de Mar, per un import de 5,1 milions d’euros. Els treballs, que s'emmarquen en el Programa d'autogeneració i descarbonització de la xarxa viària de la Generalitat, començaran aquest setembre vinent i finalitzaran el juny de 2026. En total, s'instal·laran 7.728 mòduls solars fotovoltaics, que generaran 6,4 GW/h anualment, que equival al 16% del que es consumeix.
El segon parc dels tres previstos
Les obres que ara es liciten inclouen les actuacions necessàries per executar els panells, les connexions elèctriques i posar en funcionament el parc solar, que ocuparà una superfície de prop de 3,24 hectàrees. Aquest parc solar és el segon que s’executarà dels tres que el Departament té previstos construir en els espais alliberats a la C-32 nord. Les altres instal·lacions s’ubicaran a les antigues zones de peatge de Santa Susanna, actualment en construcció, i de Vilassar de Dalt (C-32). Unes actuacions que s’emmarquen en el programa 2023-2028 del Departament per a la descarbonització en la xarxa viària, que comportarà la instal·lació de més de 40 plantes fotovoltaiques per assolir l’autoconsum en les carreteres de titularitat de la Generalitat. Aquest programa suposa una inversió de 48 milions d’euros.
La primera gran actuació del programa és el parc solar de Santa Susanna, que es va licitar el febrer del 2024 per un import de tres milions d’euros, i acollirà 3.312 mòduls solars fotovoltaics, que generaran 2,9 GW/h anualment, cosa que equival a un 11% del consumit el 2023 a les carreteres de la Generalitat. Les obres van començar en novembre i la previsió, si no hi ha retards, és que comencin a funcionar aquest estiu, amb una superfície de 2,3 hectàrees.
Descarbonització de la mobilitat
Aquest programa s’emmarca en la voluntat del Govern de treballar en la descarbonització de la mobilitat des de diversos àmbits per a fer front a l’emergència climàtica. Un dels àmbits que s’hi inclou és el de l’eficiència, l’autogeneració i la descarbonització, que fa referència a l’optimització dels consums energètics en els edificis i instal·lacions del Departament i de les instal·lacions viàries, així com a la producció d’energia renovable en espais de domini públic de la Generalitat.
Territori, Habitatge i Transició Ecològica té en marxa un conjunt d’actuacions a la xarxa viària per aprofitar el potencial que ofereix el domini públic de les carreteres per instal·lar plaques fotovoltaiques, tot generant energia verda. En la major part de les actuacions, les plaques s’instal·laran entorn de les boques de diversos túnels, per a l’autoconsum d’aquestes infraestructures. És el cas de Sant Pol, on també s’instal·len plaques solars en un dels túnels, igual que en un altre de Santa Susanna. Les intervencions més rellevants, pel que fa a superfície i energia que es generarà, corresponen a la instal·lació d'aquestes plaques en els espais que van quedar alliberats de peatge a l’autopista C-32 nord.
Els excedents d’energia generada per aquestes instal·lacions els gestionarà la comercialitzadora elèctrica de la Generalitat, denominada L’Energètica. Se segueix així el procés de concentració dels recursos energètics de la Generalitat cap a l’empresa pública de renovables que està duent a terme el Govern amb l’objectiu de maximitzar-ne l’aprofitament.