El jutjat d’instrucció 7 de Vilanova i la Geltrú investiga la mort del jove agent dels Bombers de la Generalitat de Catalunya, Joan Liébana a la foto d'aquesta notícia—, que va perdre la vida en un incendi en una nau de vehicles el 17 de juny de 2021. Arran de l’atestat que van fer els Mossos d’Esquadra, es va obrir una investigació que ara ja s’ha acabat i el magistrat José Villodre López manté imputat el caporal de Bombers M.F.C. per un presumpte delicte d’homicidi per imprudència per la seva actuació durant l’incident en què va morir el bomber de 30 anys, que feia molt poc que havia entrat a formar part del cos de Bombers. En la causa també estaven imputats el company de binomi del bomber i el conductor del vehicle, però el jutge ha arxivat la causa contra ells dos i només serà enviat a judici el caporal. La Generalitat de Catalunya també haurà de comparèixer al judici com a responsable civil subsidiari

Segons consta a la interlocutòria que s’ha conegut avui, signada pel jutge del 7 de Vilanova i la Geltrú ahir, 13 de juliol, s’apunta que, durant la intervenció dels bombers en l’incendi, el caporal imputat no es va adonar, tot i estar en perfectes condicions, que faltava el Joan Liébana quan van sortir de la nau en flames. Va ser al voltant de les 14.15 hores quan el caporal va ordenar als bombers entrar a la nau, però, assegura el jutge, no va instal·lar la pissarra a l’exterior per saber quins i quan entren els efectius a l’interior d’una zona calenta. Els efectius que hi entren deixen el seu nom, una banda de roba que porten a l’uniforme, a la pissarra, i així se sap qui és dins de la infraestructura en flames, però aquell fatídic migdia de juny no es va fer, assegura la investigació feta pels Mossos d’Esquadra i tutelada pel jutjat que estava de guàrdia en aquell moment.

El caporal no va detectar que faltava Liébana

L’objectiu dels quatre bombers que van accedir a l’interior de la nau era localitzar i atacar amb aigua el focus de l’incendi, però la visibilitat a l’interior de la nau era impossible per culpa del fum. Els quatre anaven aferrats a una mànega, cosa que es coneix en l’argot com ‘línia de vida’. El caporal imputat, que també havia accedit a l’interior de la nau, per les condicions de visibilitat, va fer girar cua l’escamot. Els bombers van girar sobre ells mateixos. En aquell moment Joan Liébana va deixar anar la mànega per girar i es va desorientar i no va poder seguir els seus companys i tampoc sortir de la nau en flames. 

Imatge d'una concentració per reclamar "veritat i justícia" per al bomber mort / EP

A l’exterior, els tres bombers que van sortir, els que havien entrat amb el bomber mort, van ser atesos pels serveis d’emergència, per marejos i problemes de respiració; el jutge assegura que no estaven en condicions de trobar a faltar el seu company. En canvi, tot i que sí que estava en bones condicions de salut, el caporal tampoc va alertar que faltava un dels components del seu equip. Quan ho van detectar, els bombers van tornar a entrar a l’interior de la nau, al cap d'una hora, però ja va ser massa tard. En Joan ja era mort. Segons consta a l’autòpsia, va morir per insuficiència respiratòria un cop se li va acabar l’oxigen de la bombona que portava i haver inhalat monòxid de carboni i els gasos provocats pel fum de l’incendi. No haver instal·lat la pissarra del Control d'Accessos i Control ERA (CACE), com es coneix tècnicament, i no haver detectat que faltava un membre del seu equip quan van sortir a l’exterior de la nau, fa que el jutge imputi el caporal per un presumpte delicte d’homicidi per imprudència. 

El jutge reclama millors mesures de seguretat

Tot i que els sindicats dels Bombers van també denunciar una possible mala condició dels equips de respiració, el jutge apunta al contrari i assegura que l’equipament que portava el bomber mort “era correcte i estava en bones condicions”, tal com detalla la interlocutòria. El jutge, però, sí que argumenta la necessitat de millorar les mesures de seguretat que permeten als Bombers de la Generalitat avisar de possibles problemes a l’interior de zones calentes, com en el cas de Vilanova i la Geltrú, que, assegura, haurien pogut evitar el tràgic final. “Porten un botó d'alarma que no consta premut pel Sr. Liébana, però no inclou el dispositiu anomenat 'home mort' que activa un avís quan es detecta immobilitat durant trenta segons i que potser hauria evitat el tràgic desenllaç”, assegura el jutge José Villodre López.

Ara serà el torn de la Fiscalia qui haurà de presentar el seu escrit de qualificació per tal d’iniciar els tràmits per a la celebració del judici o, si, per contra, creu que s’ha d’arxivar la causa i no anar a judici contra el caporal dels Bombers de la Generalitat i l’administració.