Una avaria en el sistema de comunicació d'Adif ha deixat la circulació de Rodalies i de Llarga Distància que circulen per via convencional completament interrompuda, així ho ha anunciat Protecció Civil. Per altra banda, la línia d'Alta Velocitat funciona amb normalitat. El portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha precisat a TV3 que la incidència que ha bloquejat el sistema de trens s'ha produït en el sistema de telecomunicacions a l'Estació de França. "Des de l'inici del servei no circulen Rodalies a Catalunya", ha sentenciat i ha afegit que l'avaria afecta "de l'R1 a l'R17". Preguntat per possibles alternatives, Carmona ha exposat que: "No hi ha alternativa ferroviària, recomanem altres mitjans. No podem donar una alternativa programada perquè és una incidència sobre vinguda". La incidència ha afectat uns 80.000 usuaris segons calculen des de Renfe.
Segons les primeres anàlisis, la incidència s’hauria registrat aquesta passada matinada durant el procés d’actualització dels sistemes informàtics del Control de Trànsit Centralitzat (CTC) de Barcelona, que es realitza de forma periòdica. Carmona ho exemplifica amb la imatge d'una torre de control que no es pot comunicar amb els avions, per això, ha subratllat que en aquests casos s'atura tota la circulació per seguretat.
Carmona ha explicat que part dels trens de les Terres de l'Ebre funcionen, únicament perquè aquests estan controlats pel centre de control de València, i no pel de Catalunya, el qual pateix la incidència.
Prealerta #FERROCAT@Adif_es informa de problemes en el sistema de comunicació . De moment no circulen trens convencionals a Catalunya.
— Protecció civil (@emergenciescat) September 9, 2022
La línia d'Alta Velocitat funciona amb normalitat
El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha lamentat que amb Rodalies "quan no és un all és una ceba". En una entrevista a Catalunya Ràdio, ha reclamat el traspàs de Rodalies, ja que afirma amb la gestió de proximitat aquestes incidències constants no passen.
Alternatives de transport
Renfe ha reiterat que no ha tingut tems per organitzar línies de transports alternatius i ha recomanat als mateixos usuaris que cerquin alternatives. Les cues de persones s'acumulen a les estacions de trens d'arreu de Catalunya. Els serveis alternatius com autobusos van rebent riuades de gent que cerquen altres maneres de desplaçar-se des de primera hora del matí. Molts usuaris arriben a les estacions sense saber de l'avaria. Hi ha passatgers que no troben alternatives en altres transports públics per desplaçar-se als seus destins.
A més dels bussos les altres grans vies de desplaçament són les carreteres, les quals comencen a tensar-se en rebre un volum major a l'habitual de vehicles. Des de Trànsit alerten que a l'Àrea Metropolitana de Barcelona hi ha fins a vuit vies que comencen a patir una circulació intensa.
Intensitat a diverses vies de l'Àrea Metropolitana de BCN:
— Trànsit (@transit) September 9, 2022
🔴 C-58 Montcada ➡ BCN i Ripollet ➡ Sabadell
🔴 A-2 Pallejà ➡ BCN
🔴 B-23 St. Feliu i St. Joan Despí ➡ BCN
🔴 C-16 St. Cugat ➡ BCN
🔴 C-32 Sant Boi ➡ BCN
🔴 C-17 Parets ➡ BCN
🔴 C-59 Caldes ➡ sud
🔴 Rondes BCN pic.twitter.com/7wk8cgpCZ7