El jurat de la XIX edició dels Premis Nacionals de Comunicació de la Generalitat ha decidit atorgar els guardons d’enguany a Rosa Badia i l'equip de 'Tot és comèdia', de SER Catalunya, en la categoria de Radiodifusió; a Laia Servera i l’equip d''InfoK', de TV3, en la de Televisió; a 'l'Eco de Sitges' en Premsa; al magazín 'La Mira' en l’àmbit de Mitjans d’Arrel Digital i a l’empresa Adsmurai en el de Publicitat.
L’Associació Cultural Garriguenca de Comunicacions, entitat sense ànim de lucre que edita el periòdic quinzenal 'SomGarrigues', entre altres, ha rebut el guardó en Comunicació de Proximitat. El jurat ha distingit amb mencions honorífiques a la periodista i corresponsal Rosa Maria Calaf i al publicitari Robert Rodergas.
El lliurament dels guardons tindrà lloc el 10 de desembre en un acte presidit per la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, al Palau de Pedralbes. Aquests Premis es van crear l'any 1999 amb motiu dels 75 anys del naixement de les primeres emissions regulars de ràdio a Catalunya.
L'objectiu dels guardons és reconèixer les aportacions més rellevants en el camp de la comunicació a Catalunya o en llengua catalana, tant si han estat realitzades per professionals com per qualsevol entitat pública o privada durant l’any anterior. Aquests premis també reconeixen trajectòries professionals, institucionals o empresarials que hagi destacat en el seu conjunt.
Qui és el jurat dels premis?
El jurat dels Premis Nacionals de Comunicació de l’edició de 2020 està format pel secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, Antoni Molons; pel director general de Mitjans de Comunicació, Ignasi Genovès, com a secretari, i pels vocals Miquel Gamisans i Martín, secretari de Difusió i Atenció Ciutadana; José Ángel Abancéns Casorrán, president de l’Associació Empresarial de Publicitat; Francesc Fàbregas i Bonet, president de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC); Roger Loppacher i Crehuet, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya; Miquel Miralles i Fenoll, president de l’Associació Catalana de Ràdio; Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya; Rosa Romà i Monfà, degana del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, i Marçal Sintes i Olivella, director de l'Institut de Recerca de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna – URL.
Ràdio i TV
En la categoria de televisió, Laia Servera i l’equip del programa 'InfoK', de TV3, han rebut el premi per "oferir als infants i als joves del nostre país un informatiu produït especialment per a ells, amb temes del seu interès i amb un llenguatge clar i entenedor". Per tot això, el jurat considera que el "valor social" d’aquest espai televisiu és "incalculable" i fa una menció especial a la seva tasca des de l’inici de la pandèmia de la Covid-19, durant la qual "ha facilitat que infants i joves puguin accedir a una informació clara i veraç, amb un gran èxit d’audiència".
Radiodifusió, el jurat ha premiat el programa de ràdio 'Tot és comèdia', dirigit i presentat per Rosa Badia per "haver-se convertit en un referent de l’activitat cultural al país". Aquest magazín dels caps de setmana de la Cadena SER a Catalunya està dedicat a les arts escèniques, la música, la literatura, el cinema i l’actualitat del món de la cultura.
Premsa
El guardonat en la categoria de Premsa és un dels periòdics més antics de Catalunya. En el seu dictamen, el jurat destaca que 'L'Eco de Sitges' es continua editant després de 134 anys "amb l’objectiu intacte de continuar fent periodisme". Fundat l’any 1886, ha superat algunes de les èpoques més difícils que han travessat tant Sitges com el país. Fins al 2013 va estar dirigit per la família Soler i, actualment, està editat per Premsa de Sitges SL.
Pel que fa a 'La Mira', el magazín premiat en la categoria de Mitjans d’Arrel Digital, el jurat en valora l’esforç per explicar històries de no actualitat "amb un format i una qualitat excel·lents i amb una mirada diferent" i el destaca com a "exemple de periodisme que aborda les informacions amb gran profunditat i oferint un valuós context al lector". La Mira dona cabuda a històries humanes i reivindica, a més, el gran periodisme català anterior a la Guerra Civil.
El Premi Nacional de Publicitat s’ha atorgat a Adsmurai, empresa de publicitat en línia creada a Barcelona l’any 2014 per Marc Elena, Otto Wüst i Juan Robles, que en pocs anys ha esdevingut "un referent de la indústria a escala mundial gràcies al desenvolupament de la seva pròpia tecnologia". Es tracta de l’única empresa catalana que ha aconseguit ser 'partner' en l'àmbit global de Facebook, Instagram o Pinterest, entre d’altres. L’agència treballa per fer una millor publicitat amb l’objectiu que els consumidors tinguin impactes publicitaris positius.
El jurat també ha volgut premiar l’Associació Cultural Garriguenca de Comunicacions en la categoria de Comunicació de Proximitat. Aquesta entitat sense ànim de lucre edita el periòdic quinzenal 'SomGarrigues', la revista mensual 'SomEsports' i la publicació bimestral 'SomCanalla', a més de les capçaleres digitals Somgarrigues.cat i Somesports.net. Segons destaca el jurat, 'SomGarrigues' compta ja amb 20 anys de trajectòria, “amb una altíssima penetració i una àmplia base de subscriptors en una de les comarques menys poblades de Catalunya”.
Dues mencions d'honor
El jurat ha decidit atorgar dues mencions d’honor. La primera, a Rosa Maria Calaf i Solé, periodista, reportera i corresponsal, per "la seva professionalitat i la seva valentia, i per haver estat mirall i inspiració per a les noves generacions de periodistes". Des de 1970 ha estat en més de 160 països cobrint notícies, i va ser la primera cap de programes de TV3. Tot plegat, subratlla el jurat, en uns temps en què “ser dona i periodista no era una tasca fàcil”.
La segona menció d’honor ha estat per a Robert Rodergas i Pagès, professional en el sector de la publicitat. Professor i conferenciant, ha estat també president del Gremi de Publicitat de Catalunya i ha publicat diversos llibres sobre publicitat. El jurat n’ha valorat que ha estat capaç de "transmetre entusiasme per la seva professió" i que "ha sabut obrir nous camins en la publicitat".