Els ciberatacs estan a l’ordre del dia. És un dels grans perills de l’era digital i ningú és immune de caure en un parany que pot tenir greus conseqüències. La informació és la millor eina per combatre aquest tipus de delinqüència que es produeix a través dels canals digitals o les xarxes socials en forma d'estafes i fraus. És per això que l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha impulsat un canal d’alertes i avisos a través de WhatsApp per facilitar a la ciutadania informació de servei sobre estafes i problemes de seguretat a internet amb una afectació massiva. Segons dades del Ministeri de l’Interior, durant el 2024 es van denunciar a Catalunya 71.772 estafes cibernètiques, que es tradueix en gairebé 200 diàries.

Dos canals de comunicació

En un comunicat, l’Agència ha explicat que té un espai en la web dedicat als avisos i alertes de ciberseguretat, i ara també ha habilitat en aquest espai un formulari perquè els ciutadans puguin avisar de les ciberestafes que detectin. Però en paral·lel, ha posat en marxa aquest canal de WhatsaPP, que és una prova pilot per tal que la ciutadania disposi de major informació i es pugui traduir en una major prevenció, de manera que “puguin identificar-les i no picar-hi”, explica la directora de l’agència, Laura Caballero. "Són dues mesures que busquen millorar la protecció de les persones i també construir una societat digital més apoderada", ha afirmat Caballero, qui  ha dit que el canal servirà per estar al dia de les estafes i el formulari serà una eina per comunicar una ciberestafa.

Cada cop més i “de tota mena”

En els darrers anys, s'ha produït un increment "important" en les trucades fraudulentes, els correus electrònics i els missatges de text que intenten estafar la ciutadania. A més, s'han popularitzat altres amenaces cibernètiques, com els fraus mitjançant aplicacions de missatgeria com WhatsApp o Telegram, trucades o missatges de text SMS o mitjançant codis QR. Caballero alerta que n’hi ha "de tota mena" i assegura que  "la primera línia de defensa contra el cibercrim és estar ben informats i conèixer els aspectes bàsics per evitar enganys", ha apuntat. A més del canal de WhatsApp, les alertes i avisos de ciberseguretat es continuaran publicant a la web i es difondran a través de les xarxes socials de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya.

L’Agència també habilita una bústia perquè siguin els ciutadans els que informin de possibles fraus en línia. Serà una font més que l’ens utilitzarà per als avisos del canal de WhatsApp per “democratitzar d’alguna manera la informació de les ciberestafes”. La directora de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya  precisa que no és una bústia de denúncia policial i indica que existeix un servei de suport en l'àmbit estatal, a través de l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE), per a quan es pateix una ciberestafa. Per la seva banda, l’Agència està treballant en diverses iniciatives per completar aquest suport.

La irrupció de la IA augmentarà el perill

La directora de l’organisme assenyala que, d’acord amb l’informe de prospectives de ciberseguretat del 2025 publicat fa unes setmanes, preveuen que aquest any augmentin les estafes cibernètiques pels robatoris massius de dades personals que es van cometre el 2024. També ha alertat que, amb la IA, les estafes podran ser més sofisticades en el futur, tot i que ara encara no s’està utilitzant la intel·ligència artificial de manera massiva perquè els enganys amb aquests algoritmes, com poden ser els hipertrucatges (manipulacions audiovisuals), són molt complexos de desenvolupar i encara no han assolit un nivell de perfecció. “Però anticipem que ho serà en el futur” perquè aquesta tecnologia “evoluciona molt ràpidament” i les ciberestafes “es tornaran molt més difícils de detectar”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!