La companyia responsable de dissenyar el circuit del Gran Premi de Fórmula 1 de Madrid, Dromo, reconeix en uns informes sobre el projecte que "els habitatges pròxims al circuit estaran exposats a nivells de soroll que superaran els valors límit" de la normativa vigent, tal com ha avançat aquest dimecres El País. Amb tot, els informes assenyalen la importància que l'Ajuntament de la capital espanyola els permeti saltar-se aquesta normativa durant els tres dies per any que durarien les curses de F1 al municipi, en tractar-se d'un esdeveniment puntual i d'"interès públic".
La Fórmula 1 arribarà als carrers de Madrid el 2026 i, d'acord amb el previst de moment, els cotxes circularan pels carrers de la capital espanyola fins al 2035. La promotora de recuperar el Gran Premi d'Espanya a Madrid és la Institució Ferial (Ifema), si bé esdevé un fermall del qual fan bandera la presidenta de la Comunitat, Isabel Díaz Ayuso, i l'alcalde, José Luis Martínez-Almeida, com a manera de donar projecció internacional a la ciutat. L'aspecte ambiental en el context de crisi climàtica, però, és un debat vigent que l'oposició d'esquerres i col·lectius ecologistes treuen a debat, alhora que alguns posen en qüestió el model de ciutat dels macroesdeveniments —de fet, l'informe també assenyala aquests potencials "inconvenients" en forma de protestes—.
"Els habitatges pròxims al circuit estaran exposats a nivells de soroll que superaran els valors límit d'immissió establerts en la normativa d'aplicació tenint en compte també les nombroses i previsibles altres fonts de soroll associades a l'esdeveniment (públic, helicòpter de producció televisiva, megafonia)”, assenyala l'informe de Dromo que avança el citat diari madrileny, que també admet que “en tots els punts d'aquests habitatges més exposats del barri de Valdelasfuentes, conegudes com Las Cárcavas, se supera la limitació legal enfront de soroll transmès".
Modificar el traçat previst per evitar una recta davant d'habitatges
En l'informe, l'entitat responsable de planificar el Gran Premi, de fet, estudia la possibilitat de modificar el traçat previst i fer que la recta principal s'allunyi un seguit d'habitatges que hi ha al nord-est del pla inicial, alhora que també parla de la necessitat de posar barreres acústiques. De tota manera, Dromo proposa que s'autoritzi el Gran Premi de F1 com a "esdeveniment d'excepció" que estigui exempt de complir la normativa de límit de soroll, alhora que ho justifiquen al·legant que serà per un termini molt breu de temps: 13 hores l'any, repartides en uns tres dies. També per "l'interès públic" de l'esdeveniment, que aplegaria uns 140.000 assistents.
Potencials perills i afectacions
L'informe també assenyala potencials perills com l'amenaça terrorista, com el llançament d'un míssil sobre una refineria que va afectar el Gran Premi de l'Aràbia Saudita el 2022. I assenyala que hi haurà obvies afectacions al trànsit i tensarà molt la capacitat de la ciutat d'absorbir els cotxes que arribin amb motiu de la F1, gairebé uns 18.000, segons les previsions. També hi haurà una important afectació ecològica que l'informe admet: la tala o el trasplantament de més de 600 arbres pel disseny del circuit, que ja ha aixecat crítiques, o la contaminació dels vehicles de competició i tot el que envolta la F1.