Els Mossos d'Esquadra han imposat el primer semestre d'aquest any un total de 678 multes per avançar per la dreta, en una crescuda considerable respecte a les 552 sancions imposades el primer semestre del 2023 i que han augmentat la mitjana a pràcticament 4 multes al dia. Així ho desprenen les dades del Servei Català de Trànsit (SCT) en relació amb la xifra provisional dels expedients sancionadors iniciats entre gener i el juny d'aquest any a la xarxa viària catalana, tant per als conductors que circulen sense justificació pel carril del mig en una via de tres carrils, com als que avancen per la dreta. Aquestes dues pràctiques són les infraccions més habituals entre els conductors catalans, però totes dues van en tendències completament oposades. Mentre les multes per circular sense motiu pel carril del mig van cada any a la baixa a Catalunya, les que s'imposen per avançar per la dreta estan tenint un creixement meteòric.
Aquest 2024, els Mossos només han sancionat 58 conductors per circular pel carril del mig en una calçada amb doble sentit de circulació i tres carrils separats per marques discontínues, mentre que en el primer trimestre de l'any passat en van ser 82. Segons les normes de circulació, aquesta acció només es pot fer en cas d'avançament, un canvi de direcció cap a l'esquerra o per facilitar la incorporació de vehicles per un ramal d'accés per la dreta. Fa anys que els Mossos adverteixen de manera freqüent que fer això pot provocar maniobres perilloses, i a més pot generar congestions viàries, i sembla que els conductors catalans comencen a prendre nota. Tot el contrari és el que passa amb les multes relacionades amb fer avançaments pel carril dret, que continuen creixent exponencialment els últims anys. Tot sembla indicar que cada vegada és més comú que els conductors més temeraris i amb poca paciència utilitzin el carril dret per evitar conductors que circulen amb una marxa més lenta per la resta de carrils i que ho haurien de fer pel carril dret, però cometent ells també la infracció.
L'AP-7, la via que registra més sancions
L'AP-7 és la via principal del Principat amb tres carrils o més, i això la converteix en la que monopolitza més multes, fent que gairebé la meitat dels expedients sancionadors oberts el primer semestre d'aquest any per circular sense motiu justificat pel carril del mig, s'han imposat a conductors que circulaven per aquesta via. Tot i la baixada de sancions respecte a l'any anterior, l'AP-7 segueix acaparant la meitat del total, 26 de 58 multes. Pel que fa als avançaments per la dreta, aquests no es restringeixen sol a vies de molts carrils, per tant, l'AP-7 hi té només una petita part del total, en concret 88 sobre el total de 678, però segueix sent la que més n'acumula.
Abril i maig, els mesos que acumulen més multes aquest 2024
Segons les dades del Servei Català de Trànsit, també podem saber quins són els mesos en què se sancionen més infraccions viàries d'aquests tipus. Els mesos d'abril i maig és on es concentren més sancions entre els primers sis mesos de l'any, probablement perquè són els períodes amb més circulació del primer semestre, ja que inclouen la Setmana Santa. Aquests 2024, només en els mesos d'abril i maig es van comptabilitzar 326 sancions per avançar pel carril dret i 26 multes per circular sense justificació pel carril del mig, pràcticament la meitat de les sancions imposades des d'inicis d'any. La davallada de sancions que s'han donat entre els que circulen pel carril erroni, es nota sobretot en els primers mesos de l'any, gener i febrer, que van acumular un gran nombre de sancions el 2023, un total de 40, i que s'han reduït a només 9, menys d'una quarta part. Gener també és l'únic més on baixen les sancions per avançar per la dreta, ja que la resta de mesos les han incrementat respecte als primers sis mesos de 2023.