Limitacions. L'Alta Inspecció Educativa, que depèn del govern espanyol, ha respost al TSJC que amb la seva competència pot verificar el compliment de l’execució del 25% de castellà a tots els centres educatius de Catalunya requerint informació i documentació, però que no pot visitar centre a centre, ja que incompliria un mandat del Tribunal Constitucional (TC). Aquesta és la resposta que ha donat la Inspecció a la secció 5a de la sala contenciós-administrativa del TSJC, que el 9 de maig passat va ordenar l’execució forçosa de la seva resolució -a petició de l’Asamblea Escuela Bilingüe, en considerar-la part de forma excepcional- i alhora requeria a l’Alta Inspecció Educativa “als efectes de verificar el compliment de la part dispositiva de la sentència (que va dictar el 2020) en el conjunt del sistema educatiu de Catalunya, informant el tribunal de l’activitat desplegada i de la situació constatada a la finalització del termini d’execució assenyalat”.
La resposta de l’Alta Inspecció d’Educació al mandat tribunal va ser comunicada el 3 de juny passat i s’ha conegut aquest divendres. En concret, exposa que va sol·licitar al Departament d’Educació “tota la informació i documentació” per comprovar el mandat de l’alt tribunal català. Així des d’Educació se li ha aportat: les instruccions donades als centres educatius sobre l’ensenyament i ús de les dues llengües oficials, del maig del 2022; el Decret llei 6/2022, pel qual es fixen els criteris aplicables a l’elaboració, l’aprovació, la validació i la revisió dels projectes lingüístics dels centres educatius. Hi afegeix que el Departament d’Educació assumeix tota la responsabilitat sobre la legalitat dels projectes lingüístics que valida, i que els centres d’educació infantil queden fora de l’àmbit de les instruccions.
Control
Obtinguts els documents d’Educació, l’Alta Inspecció de l’Estat espanyol raona: “L’Alta Inspecció, de conformitat amb la reiterada doctrina del Tribunal Constitucional, cenyeix les activitats executades al coneixement de la situació, a la sol·licitud d’informació i documentació”, que aporta. I precisa que la informació també la té el tribunal per valorar si compleix la seva ordre. I conclou: “No es tenen més elements i materials per permetre un altre coneixement de la situació i la seva comparació amb el disposat en la sentència, per poder completar la informació a aportar al tribunal per al seu judici”.
Competències
En concret, La Inspecció d’Educació exposa la doctrina del TC recollida en una sentència del 2018 que afirma: “Per això, l’autonomia de les comunitats autònomes impedeix com regla general una regulació legal de controls administratius diferents: exigeix, en principi, que les actuacions de l’Administració autonòmica no siguin controlades per l’Administració de l’Estat, no podent-se impugnar la validesa i eficàcia d’aquestes actuacions sinó a través dels mecanismes constitucionalment previstos. Per això, el poder de vigilància no pot col·locar a les comunitats autònomes en una situació de dependència jeràrquica respecte de l’Administració de l’Estat.”
En la tramitació del 25% de castellà, el TSJC va admetre un pare de família, ja que va indicar que tota persona que tingui fills en edat escolar és "afectat" que s’apliqui o no la seva sentència en el centre educatiu. Això no obstant, el tribunal encara s’ha de pronunciar ara sobre la petició de personació en la causa d’Òmnium Cultural en nom de tots els escolars de Catalunya, i com a entitat de foment de la llengua pròpia.