L’alliberament dels peatges de l’AP-7 s’ha fet sense cap planificació i amb improvisació per part de l'Estat espanyol, un fet que ha posat en relleu un problema estructural d’aquesta via ràpida que, en els darrers mesos, ha vist que la seva utilització s’ha disparat un 40% d’ençà de la retirada dels peatges. Així ho ha explicat i ha assegurat el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, aquest dimarts després de la reunió del Consell Executiu que s’ha celebrat, com cada setmana, al Palau de la Generalitat. El conseller ha presentat al Govern un informe que inclou diverses mesures que el Servei Català de Trànsit aplicarà per millorar la circulació a lAP-7 després del caos que s’ha viscut els darrers caps de setmana i de l’accidentalitat, que s’ha disparat en aquesta via que fins fa menys de 12 mesos era de peatges.

Més del 50% de la capacitat que pot engolir l’AP-7

Però Elena ha centrat part de les seves explicacions, més enllà de les mesures, en la “improvisació” per part del govern espanyol, titular de la via, després de l’alliberament dels peatges, que n’ha fet créixer la seva utilització. S’ha detectat que hi circulen un 40% més de cotxes que abans, una xifra que, en alguns trams, per exemple en el seu pas per Vilafranca, que és un 55% per sobre de la capacitat màxima per hora, que és de 5.200 cotxes per hora.

Per aquest tram, en alguns moments, s’han arribat a comptabilitzar més de 8.000 vehicles per hora. I no només en cap de setmana. Elena han destacat que el creixement d’utilització i retencions s’han detectat també entre setmana, un fet que demostra que hi ha una mancança de transport públic efectiu, que també evitaria part d’aquesta “mobilitat obligada”. 

Alliberament sense millores

El departament d’Interior s’ha mostrat crític amb el govern espanyol, titular de l’AP-7, per com s’ha fet l’alliberament de peatges de l’autopista i per com es vol que per aquesta via hi circulin milers més de cotxes sense cap modificació ni millora en la infraestructura. Joan Ignasi Elena ha recordat que hi ha moltes actuacions previstes que no s’han executat.

Entre d’altres, ha qualificat d’”imprescindibles” algunes obres que permetrien millorar la circulació i derivar trànsit de l’AP-7, com l’enllaç amb l’A-2 a Martorell, per facilitar l’entrada a la ciutat de Barcelona; la construcció del tercer carril a la zona del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre; la connexió de l’AP-7 amb l’A-7, entre Altafulla i l’Hospitalet de l’Infant, també al sud del país, per poder connectar les dues carreteres; i també la connexió de l’AP-7 a la zona de Girona amb les altres carreteres, entre Tordera i Vidreres. Joan Ignasi Elena creu que aquesta falta d’inversió del govern espanyol és un exemple més de la desatenció del govern de Pedro Sánchez amb Catalunya i del només 36% de l’execució dels compromisos. “Necessitem mesures concretes”, ha etzibat el conseller, recordant que “no necessitem més propostes”.

 

Noves mesures d’Interior

Més enllà de demanar millores de la via al seu titular, el govern espanyol, el conseller d’Interior ha anunciat també mesures que s’aplicaran durant els dies que venen. Entre d’altres, el Servei Català de Trànsit instal·larà nous carrils addicionals a la zona sud, que s’allargarà 40 quilòmetres, a la C-32, entre Llavaneres i Montgat, i també a l’AP-7 en el seu pas per la zona de la Roca, entre Parets i Sant Celoni

Trànsit AP-7
Imatge de retencions a la carretera AP-7 / ACN

Un dels problemes que s’han detectat durant aquests caps de setmana de caos és el temps de resposta de les grues després d’accidents o avaries, que, alhora, per l’ocupació de la via, encara poden arribar a causar més accidents i retencions. Interior ha fet un contracte d’urgència per recuperar el servei ràpid de grues a l’AP-7, que permetrà la retirada de la via dels vehicles avariats, i així evitar més accidents. Aquesta mesura es posarà en marxa pel pont de Sant Joan i s’allargarà durant tots els caps de setmana i dies de més afluència durant l’estiu.

Aquest mateix pont del 24 de juny entraran en vigor mesures de restricció de mobilitat de camions per l’AP-7, unes mesures que ja estaven aprovades i previstes: els camions de gran tonatge hauran de circular per la dreta, sense poder avançar, i a 80 quilòmetres per hora com a màxim. S’aplicarà els dissabtes entre les deu i les dues del migdia i els diumenges entre les cinc de la tarda i les deu del vespre.

Nous límits de velocitat a l’AP-7, pendents de la DGT

Entre aquestes mesures el departament d’Interior planteja també la reducció de la velocitat màxima dels 120 als 110 quilòmetres per hora en tota l’AP-7, una mesura que el mateix conseller Elena ja ha avançat que la Direcció General de Trànsit (DGT) del govern espanyol, sobre qui recau aquesta competència, no es planteja. Sí, en canvi, que es veu amb bons ulls rebaixar la velocitat fins als 100 quilòmetres per hora en trams d’aquest via on s’hi concentra més accidentalitat. 

El conseller Joan Ignasi Elena també ha recordat que la reducció de la velocitat en una via pot ser molt important per la reducció de l’accidentalitat. L’informe que ha presentat a l’Executiu detalla que l’incompliment de la distància de seguretat genera més accidents, i que a menys velocitat a la via, aquesta distància de seguretat es respecta més, i, per tant, hi ha menys accidents.