La C-16 o Eix del Llobregat és un dels punts calents de la xarxa viària catalana per la intensitat de trànsit que genera els caps de setmana d’hivern, especialment durant l’època d’esquí. Aquesta carretera, que és un eix vertebrador del Berguedà, i la via principal de connexió de l’àrea de Barcelona i la Catalunya Central amb el túnel del Cadí, la Cerdanya i la Catalunya Nord, serà objecte d’una transformació en el seu tram entre Berga i Bagà, de 20,7 quilòmetres, que és l’únic que no està desdoblat. En aquest tram, l’Eix del Llobregat registra entre 6.100 i 10.800 vehicles al dia; però els caps de setmana de l’època hivernal s’assoleixen puntes al voltant dels 20.000 vehicles, que es produeixen principalment, divendres i diumenges a la tarda, amb una forta asimetria; és a dir, els divendres majoritàriament en sentit nord i els diumenges, en sentit sud. El Govern invertirà 240 milions d’euros en aquesta transformació que la consellera de Territori, Ester Capella, ha presentat aquest dijous als alcaldes i alcaldesses dels termes municipals que abasta el projecte, Berga, Cercs, la Nou de Berguedà, Sant Julià de Cerdanyola, Guardiola de Berguedà i Bagà. El Departament licitarà les obres del primer tram, entre Berga i Cercs, el primer trimestre del 2025.
Millora de la fluïdesa i la seguretat
Aquesta actuació es considera una de les més rellevants que es faran a la xarxa viària de la Generalitat en els anys vinents. Les actuacions que es realitzaran per renovar aquest tram de 20,7 km milloraran la funcionalitat, la fluïdesa i la seguretat del trànsit, i es traduiran en la construcció de nous carrils, l’eixamplament de la via i la implantació d’un sistema pioner a l’Estat de tercer carril reversible amb barrera mòbil. En total, el projecte inclou la construcció de cinc túnels, que sumen una longitud total de 2,3 quilòmetres, entre els quals cal remarcar el túnel a la Nou de Berguedà, de 870 metres de longitud. Pel que fa a estructures, se’n preveu la construcció d’una trentena, que sumen una longitud de 2,2 quilòmetres. Sobresurt el nou viaducte que es construirà al seu pas per Cercs, més ample que l’actual –tindrà un tercer carril reversible amb barrera mòbil— amb una longitud de 290 metres.
Què és el sistema de barrera mòbil?
La implantació d’una barrera mòbil permet que un tercer carril sigui reversible en funció de la intensitat del trànsit en determinades franges horàries, segons explica el departament de Territori. Funcionarà en un sentit o en un altre en funció de les necessitats, gràcies a la implantació d’aquesta barrera mòbil que permet separar els sentits de la circulació. Aquest sistema funciona mitjançant una màquina de transferència, que agafa la barrera –que és de formigó– i la va traslladant mentre circula a uns 8-16 km/h. Aquesta operativa s’efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. D’altra banda, l’actuació preveu un disseny dels carrils que permet un espai suficient en el cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic.
Augmentaran les zones d’avançament
Així, aquesta actuació comportarà un increment de la fluïdesa en aquesta via, tot adaptant-se, a més, al comportament del trànsit característic d’aquest tram, alhora que millorarà la seguretat viària, ja que augmentaran les zones d’avançament i s’instal·larà una separació física dels dos sentits de la circulació. Així mateix, es transformaran les 15 interseccions que actualment tenen girs a l’esquerra en enllaços a diferent nivell, fet que també incidirà en la seguretat i la funcionalitat de la carretera.
Tenint en compte aquests factors, el Departament ha elaborat un projecte de traçat que s'ha sotmès a informació pública i a tramitació ambiental, alhora que ha treballat amb els agents del territori per a consensuar l’encaix de la proposta. Com a resultat, hi ha introduït millores ambientals i tècniques i preveu aprovar-lo durant aquesta primavera, ha anunciat la consellera Capella, i licitar el primer trimestre de l’any que ve les primeres obres, al tram Berga-Cercs. La consellera ha destacat que els objectius principals del projecte és “garantir la seguretat viària i donar una solució funcional als problemes de congestió que afecten notablement els veïns del Berguedà. Alhora donarem solució a la mobilitat de proximitat, també en modes de mobilitat activa”. En aquest sentit, Capella ha fet valdre que “per fer aquesta proposta final i arribar a la millor solució tècnica i ambiental hem analitzat i tingut especialment en compte totes les al·legacions i aportacions rebudes dels Ajuntaments i els agents del territori”.