L’helicòpter de la companyia New York Helicopter Charter, que dijous va caure sobre el riu Hudson amb sis persones a bord, cinc d’elles membres d’una família de Barcelona, no tenia caixa negra i tampoc portava instruments de registre d’incidències, gravadores de vídeo, càmeres en l'interior ni cap sistema d’aviònica capaç d’enregistrar informació que faciliti la investigació que està realitzant la Junta Nacional de Seguretat en el Transport (NTSB) dels Estats Units. Les autoritats segueixen intentant esclarir les causes de l’accident a través de la recuperació de les parts de l’helicòpter, els vídeos que es van enregistrar de l’accident, testimonis i examinant la informació relacionada amb l’empresa operadora i l’aparell, un model Bell 206 Long Ranger IV, que tenia 21 anys d’antiguitat. Però poc podran esbrinar a través de la caixa negra o els instruments de vol perquè, segons han confirmat les autoritats, l’aparell no en portava, tot i que no tenia l'obligació de fer-ho.

L'equip investigador desplegat

En la darrera actualització de les investigacions, l’NTSB ha reportat que la darrera inspecció important de l’helicòpter es va realitzar l'1 de març passat, i que abans de l’accident, l’aparell havia realitzat set recorreguts turístics durant la jornada, per la qual cosa, l’accident es va produir en el vuitè vol del dia, segons l’avaluació provisional. Un equip de 17 persones expertes està desplegada en la zona de l’accident per recuperar restes de l’helicòpter i informació relacionada amb l’aparell, com llibres de registre, dades sobre manteniment i buscar testimonis que puguin aportar imatges i informació que pot ser útil per a la investigació. Segons els vídeos compartits en xarxes socials, l'helicòpter va perdre les hèlixs en ple vol abans de caure a l'aigua, cosa que indica una possible ruptura estructural. Aquest fenomen és investigat com una possible causa directa de l'accident. Tal com van explicar aquest dissabte, les autoritats de la NTSB contemplen per ara tres teories que podrien explicar l’accident, un contratemps amb ocels, amb drons o alguna fallada mecànica”. La presidenta del NTSB, Jennifer Homendy, ja va ha emfatitzat dissabte que no es descarta cap hipòtesi i que portarà temps obtenir conclusions definitives a causa de la complexitat del cas.

Mentre es realitzava l’acte d’homenatge a la família Escobar-Camprubí, en el que han participat Joan Camprubí, germà de Mercè (la mare de la família),  així l’alcalde de Nova York, Eric Adams i la cònsol general d'Espanya a la ciutat, Marta de Blas,  els bussos del Departament de Policía de Nova York continuaven buscant aquest diumenge en les aigües del riu Hudson algunes peces claus de l’aparell que van caure de manera separada de l’estructura de l’helicòpter. Les autoritats han confirmat que sí que s’han pogut recuperar diverses peces, com el fusellatge principal, incloent-hi la cabina de comandament on viatjava el pilot, Sean Johnson (un exmarine amb més de 700 hores de vol), i la cabina de passatgers, on ho feia la família Escobar Camprubí, formada per Agustín Escobar, Mercè Camprubí Montal i els seus tres fills, Agus (11 anys), Mercè (8) i Victor (5). Els investigadors també han recuperat la part davantera del tub de la cua, les aletes de l’estabilitzador horitzontal i l’aleta vertical. Tots els restes són transportats als laboratoris de la NTSB a Washington D. C. com a part de la investigació.

EuropaPress 6639167 april 10 2025 new york new york usa nyfd divers return to pier 40 on the
Un dels bussos que està participant en les tasques de recuperació de les peces de l'helicòpter (Europa Press)

Busquen les pales del rotor principal

Però encara queden per recuperar les pales del rotor principal (que es va despendre de l’aparell mentre aquest queia en picat), així com la caixa d’engranatges principal, el rotor de cua (que també es va desmembrar) i gran part del braç de la cua de l’helicòpter. Alguns dels vídeos que es van compartir per les xarxes socials mostraven com aquestes peces es van separar de l’estructura principal de l’aparell i van caure a les gelades aigües del riu Hudson. Els investigadors estan examinant els vídeos per localitzar les zones on es poden trobar, a uns 12 metres de profunditat, i també estan utilitzant un sonar d’escombrada lateral per identificar possibles ubicacions d’aquestes restes. 

Els responsables també s’han reunit amb representants de l’operadora, New York helicòpter Charter Inc, per revisar els registres operatius, les polítiques i els procediments, així com els sistemes de gestió de la seguretat i l’experiència del pilot. Els investigadors també han examinat altres dos helicòpters de la companyia. Segons explica el New York Times, la companyia propietària de l'aparell arrossegava un llarg historial d'impagaments i disputes i, fins i tot, va entrar en fallida el 2019. La companyia també té antecedents de problemes mecànics i incidències, en el 2013 i el 2015.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!