El sindicat majoritari en Educació, USTEC, manté el pols amb el Departament i ha convocat dues noves jornades de vaga per al 25 i 26 de gener coincidint amb la vaga anunciada pel sindicat de Metges de Catalunya en l'àmbit de la Sanitat. Finalment, altres sindicats també s'hi han acabat sumant a la vaga. La seva portaveu, Iolanda Segura, ha estat la cara visible en les nombroses vagues que s'han fet des del professorat des del curs passat, i davant d'una nova convocatòria de vaga, atén ElNacional.cat. En aquesta entrevista, només un dia abans d'una nova mesa sindical amb Educació, reconeix que la crida a la vaga respon a una defensa dels serveis públics, i per això reclama que "s’han de prioritzar als pressupostos". També ha reconegut que el Departament ha fet un pas més endavant del que havia fet fins ara, però queden "pendents moltes qüestions que són crucials". 

Comença el segon trimestre amb la convocatòria de vaga pels dies 25 i 26 de gener, continuen negociant amb el Departament?

Sí, el 19 de gener tenim una mesa sectorial per debatre sobre la darrera proposta que ens ha fet el Departament. Això no vol dir que ja prenguem alguna decisió. Ara els hem d’escoltar, hem de concretar alguns punts per veure si podem aconseguir alguna cosa més. Anirem a la mesa a fer la valoració. 

Anirem a la mesa del 19 de gener a intentar aconseguir alguna cosa més

Ja van aconseguir l'acord per incorporar a 3.566 mestres i professors per afrontar la reducció de la sisena hora lectiva, quin és l'objectiu d'aquesta convocatòria?

Volem aconseguir màxims. Si és veritat que la darrera proposta del Departament és un pas més endavant del que havia fet fins ara, tot i que la vam considerar insuficient. Han fet un esforç per fer un pas endavant, però queden pendents moltes qüestions que per nosaltres són crucials i que no són qüestions pressupostàries com seria l’ordre de calendari, que el volem negociar. També el pacte de l’estabilització de les persones interines perquè ningú es quedi al carrer. Això ho hem d’assegurar perquè hi ha el perill que hi hagi persones que estiguin en règim de temporalitat que no obtinguin plaça i aquestes persones no les podem treure del sistema de cap manera, ho hem d’evitar.

Per desconvocar la vaga, a quin acord de mínims haurien d'arribar?

Hem situat mesures com serien la recuperació de l’estadi i l’equiparació salarial que ja ens l'ofereixen. I també havíem situat la reducció de les dues hores pels majors de 55 anys. Tenim alguna proposta del Departament que avança en alguns aspectes, però volem pressionar per veure si avança en alguna cosa més. També tenim una consulta al col·lectiu. Cada sindicat ho fa per la seva banda, però nosaltres fem unes assemblees en què explicarem la situació i recollirem l'opinió del col·lectiu. A partir de dijous, ho farem unitàriament amb una consulta extensiva a tot el col·lectiu des de la unitat sindical. Així sabrem si el col·lectiu ens demana que signem malgrat que no hàgim aconseguit alguna cosa més, o, en canvi, que no signem, i mantinguem la convocatòria de vaga per aconseguir alguna cosa més.

Foto: El Nacional

I sobre els pressupostos? 

És important pensar que hem de caminar cap a la inversió del 6% del PIB. És una altra qüestió que està sobre la taula i sembla que no arriba, de moment, no se’n parla. Ara estem en un 2,7% del PIB a l’escola pública, és a dir, no arribem ni a la meitat del 6%. I segons el que s’aprovi al Parlament podem fins i tot disminuir, que seria inacceptable. Si una cosa caracteritza aquesta vaga és la defensa dels serveis públics, i per tant, volem uns serveis públics amb prou recursos i això suposa augmentar la inversió, i que sanitat i educació s’han de prioritzar als pressupostos.

El lema unitari de la vaga és la defensa dels serveis públics

És precisament per aquesta lluita dels serveis públics, que coincideixen ambdues vagues per als pròxims 25 i 26?

Clar. Ells reivindiquen la seva part, però com a lema unitari és la defensa dels serveis públics. Necessitem uns serveis públics de qualitat perquè això reverteix directament a l’atenció a la ciutadania, i per tant és necessari fer aquesta pressió. Si nosaltres com a Educació, finalment acabéssim signant l’acord, igualment donaríem tot el suport del món a Sanitat si ells no aconsegueixen cap acord. Per això la vaga té aquesta reivindicació més global.

Com valoren que la resta de sindicats s'hi hagin sumat a la vaga?

Quan nosaltres com a USTEC vam dir que tiràvem endavant la vaga, la resta de sindicats ho veien precipitat. Alguns han fet abans la consulta sobre si s’afegien a la vaga. La resta de sindicats s’han pronunciat més prudents i diuen que no veuen ara un context de mobilització, de moment, fins que el Departament es pronunciï. No sabem si després de la mesa del dijous igual algú tira pel dret. Van preferir no fer aquesta convocatòria aquesta vegada i ho respectem.

La relació amb el conseller Cambray és allunyada perquè tenim posicionaments i visions molt diferents del que ha de ser l’educació.

I respecte a la relació amb el conseller Cambray, hi ha avenços?

La relació amb el conseller Cambray és la mateixa, allunyada, perquè tenim posicionaments i visions molt diferents del que ha de ser l’educació. Per molt que nosaltres ara signem l'acord, estem en desacord amb la seva política educativa. La idea d’educació que volen tirar endavant, amb aquest canvi de paradigma i projectes innovadors, i tota aquesta ideologia neoliberal, a nosaltres no ens agrada. Ens preocupa perquè considerem que és una devaluació molt gran de la qualitat de l’educació amb un sistema educatiu que està molt tensat per la manca de recursos. Fa aigües per tot arreu. No s’estan cobrint les necessitats, i, en canvi, s’està invertint en altres històries i en uns currículums marcadament neoliberals amb aquesta visió competencial de l’educació. No congreguem en aquesta manera de procedir. 

Foto: El Nacional

Aleshores, quin és el model d’educació que defensen des d’USTEC?

Defensem que la transmissió de coneixement és important i que evidentment s’han de fer canvis. Especialment, defensem la llibertat de càtedra dels docents perquè puguin triar quina és la millor metodologia que poden aplicar en funció del context que té a l’aula, que és qui té més criteri per saber que li pot resultar millor perquè el seu alumnat faci un aprenentatge real. És una concepció neoliberal i capitalista de l’educació i això afecta escala mundial. Hi ha moltes organitzacions que ens hem unit per lluitar contra aquesta dinàmica que s’està estenent d’aquesta manera. Hi ha d’haver canvis i evolucions, sempre estem en procés de reciclatge i no estem en contra de cap metodologia sempre i quan s’utilitzi amb un objectiu molt clar, que és que l’alumne aprengui.

Creuen que és precisament conseqüència d’aquesta metodologia els mals resultats acadèmics dels alumnes?

Per què és 'guai' utilitzar aquesta metodologia? Impulsem projectes, però després el resultat és nefast. Aquesta dinàmica està perjudicant la qualitat i es veu després de tenir uns resultats de les competències bàsiques deplorables. No és només culpa de la pandèmia, és evident que ha contribuït, però això ve de lluny. És una dinàmica que s'anava arrossegant des de fa molts anys, i s’ha vist incrementada per la pandèmia perquè tampoc s’han posat els recursos necessaris. No s’ha atès a l’alumnat com s’havia de fer i hem deixat molts llençols a cada bugada. Ens estem flipant amb coses que l’únic que fan és acusar més les diferències que hi ha entre l’alumnat perquè no tothom té les mateixes possibilitats. 

Si finalment la vaga tira endavant, tenen present convocar més dies de vaga?

De moment, ho anirem fent al dia, no ens hem plantejat que passarà més endavant. Si tirem endavant la vaga, veurem si hi ha hagut passos per part del Departament, tot dependrà dels resultats de tot plegat. Anem molt al dia a dia amb això.