L'Estat italià treballa en un projecte per recuperar la Via Apia, la calçada que creua el país des dels afores de Roma fins a Bríndisi i que va caure en desús després de segles de ser transitada per legionaris, comerciants i peregrins. Els seus 580 quilòmetres de recorregut, molts d'ells enterrats sota carreteres, pobles i construccions modernes, es restauraran per crear una ruta de pelegrinatge a través de la història que podria competir amb el Camí de Santiago.
El número de setembre de la revista 'National Geographic España' dedica la seva portada i reportatge principal a la Via Apia, impulsada per l'administrador romà Apio Claudio i inaugurada l'any 312 aC. Aquesta calçada, considerada la primera gran autopista europea, va ser un símbol del poder de l'Imperi romà. En ella es va inspirar la dita "tots els camins porten Roma", i a Itàlia continua dient-se Regina Viarum, la Reina de les Calçades. Tanmateix, quan l'Imperi va començar a enfonsar-se l'any 395 dC, la ruta va anar caient en l'oblit i una gran part del seu recorregut va ser enterrat sota mil·lennis d'història. Els vestigis de la Via Apia són pocs i són dispersos, per la qual cosa el Govern italià ha decidit desenterrar-la i, en alguns casos, fins i tot localitzar-la perquè atregui l'interès de multituds.
El 2015, un periodista italià, fascinat per la història del Camí de Santiago, va decidir fer un tomb insòlit pel seu país i explicar-los-ho als lectors del diari 'La Repubblica'. La seva idea era caminar per la Via Apia i les seves cròniques van despertar entusiasme a Itàlia, sobretot quan es va fer evident que ni els experts no estaven segurs del traçat concret de l'antiga calçada romana.
Ara, la proposta de l'Estat italià i dels estudis d'arquitectura encarregats de convertir la Via Apia en un recorregut practicable es basa en un precedent històric. Angelo Costa, fundador del Studio Costa, explica a 'National Geographic España' que els antics romans que viatjaven per aquesta ruta trobaven una parada de postes cada 16 quilòmetres i una posada cada 32. En aquesta línia, es planteja un trajecte de 29 tirades a peu, cada una d'unes sis hores. Així, els caminants exploraran els escenaris de famoses lluites gladiatòries, dormiran a senzilles cases d'hostesses envoltades de ruïnes i degustaran les gastronomies regionals.
La Via Apia, la primera de les 29 calçades que sortien de Roma, creua ciutats, pobles, muntanyes i finques de cultiu al seu pas per quatre regions i un centenar de municipis. El concepte del Camí de Santiago, la ruta sacra espanyola, no passa desapercebuda entre els impulsors d'aquesta iniciativa. Reconeixen que s'està gestant "una rivalitat encoberta": de Roma a Bríndisi, la Via Apia és un viatge laic per la història d'Itàlia. Però si es fa al revés, segueix els passos de sant Pablo en el seu viatge de Jerusalem a Roma. "I al final arribes al papa", assenyala Costa.
'National Geographic España', la primera edició europea d'una revista llegendària, celebra el seu 25 aniversari el 2022. La primera portada de l'edició espanyola es va publicar el 15 d'octubre de 1997 i, des d'aleshores, ha introduït en la societat conceptes com a canvi climàtic, mars de plàstic, igualtat de gènere o activisme social. El famós marc groc de National Geographic sempre ha estat una finestra, una invitació a anar més enllà, a descobrir el que realment passa al món i mereix ser explicat. Des de les seves pàgines, la revista ha impulsat l'amor pel planeta, la necessitat de cuidar-lo, així com la urgència de prendre mesures contra l'abús, l'explotació i contra tota mena de desigualtats.