Madrid ha acollit recentment una nova edició de la Japan Weekend, un esdeveniment que celebra la cultura japonesa i que ha tornat a registrar un èxit d'assistència. Amb totes les entrades esgotades dissabte i una afluència massiva diumenge, l'esdeveniment ha reunit 168.000 persones, segons dades dels organitzadors, consolidant-se com una de les cites de referència per als aficionats a la cultura nipona a Espanya.
Durant els dies 15 i 16 de febrer, Ifema ha allotjat concursos de cosplay, concerts, tallers, exhibicions d'arts tradicionals i una variada oferta de productes, des d'artesania i marxandatge fins a videojocs i jocs de taula. Però l'interès pel Japó va més enllà dels esdeveniments culturals. La influència del país asiàtic a Espanya s'estén a múltiples sectors, des de l'entreteniment i la moda fins a la gastronomia i la indústria del motor.
En l'àmbit cultural, el Japó compta amb alguns dels estudis d'animació més influents a nivell mundial. El 2024, Studio Ghibli va reafirmar el seu prestigi amb l'Òscar a Millor Pel·lícula Animada per a 'El nen i l'agró', superant gegants com Disney. Fa dècades que Sèries com 'Shin Chan', 'Doraemon' o 'Naruto' formen part de la programació televisiva a Espanya, mentre que empreses com Nintendo i PlayStation continuen dominant la indústria del videojoc amb títols de gran impacte.
El sector de l'automòbil és un altre dels grans pilars de la presència japonesa a Espanya. Marques com Toyota, Honda, Lexus, Mitsubishi, Nissan o Suzuki compten amb una forta implantació al mercat. Toyota, en particular, és la companyia líder al país, amb més de 95.000 cotxes venuts el 2024.
La moda japonesa també ha guanyat terreny en els últims anys. Uniqlo, que va inaugurar la seva primera botiga a Espanya el 2019, ha experimentat un creixement sostingut al país. Altres marques com Asics i Comme des Garçons mantenen la seva posició al mercat espanyol, mentre que firmes com Casio continuen marcant tendències amb productes emblemàtics com els seus rellotges digitals.
En gastronomia, la cuina japonesa ha passat de ser una oferta minoritària a consolidar-se com una de les favorites del públic espanyol. Restaurants especialitzats en sushi, ramen i altres receptes tradicionals són cada vegada més habituals a les principals ciutats del país. La demanda de begudes espirituoses japoneses a Espanya també ha augmentat, amb Suntory Global Spirits com una de les companyies més destacades del sector. El seu catàleg inclou begudes japoneses com els whiskies Hibiki i Yamazaki, o la ginebra Roku, a més de marques espanyoles com DYC, Larios o La Castellana.
El creixement de l'interès per la cultura japonesa a Espanya no es limita a l'entreteniment o la gastronomia. La seva estètica, filosofia i formes de vida estan influint en diferents àrees del consum i l'estil de vida. A mesura que més empreses japoneses expandeixen la seva presència al país, aquesta tendència sembla lluny d'esgotar-se, reforçant un vincle cultural i comercial que segueix en ascens.