L’històric mes de setembre del curs escolar 2022-23 ja és història. Enrere ha quedat ja l’avançament del calendari i la jornada intensiva de setembre, així com la crisi relacionada amb els monitors de lleure a les tardes i el promès ‘setembre calent’ per part dels sindicats. A partir d’aquest dilluns comença ja el que es coneix com la normalitat a l’escola catalana: jornada completa. Què ha passat durant el darrer mes? Quina nota li posa la comunitat educativa al setembre del curs actual? Pel que sembla, el Departament d’Educació ha suspès l’examen.
Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) van convidar el passat divendres al Govern a fer “una avaluació responsable i sincera” sobre com han funcionat les tardes de setembre a les escoles de setembre en aquest inici de curs i a “corregir errors”. Segons l’entitat, les modificacions d’enguany han desembocat “en una situació de descontrol i angoixa pels docents, les famílies i l’alumnat”. I una de les pitjors conseqüències ha estat “els problemes amb la contractació de monitoratge”, així com les dificultats per controlar l’assistència d’alumnes a les tardes i el tipus d’activitats que s’han dut a terme.
Es tracta d’unes valoracions fetes per persones associades a l’aFFaC que, segons l’associació, confirmen “una davallada en la qualitat educativa que ofereixen els centres educatius”. L’entitat també denuncia que el Departament d’Educació “no ha pogut garantir a tots els centres la ràtio 1/15 que havia exigit a totes les escoles” i lamenta que la conselleria defensés que la mesura afavoriria alumnes en risc de vulnerabilitat quan -segons l’associació- han estat pocs els alumnes que han fet ús del lleure de les tardes de setembre.
ElNacional.cat també s’ha posat en contacte amb el sindicat majoritari de la comunitat educativa, USTEC. La seva portaveu, Iolanda Segura, assegura que “l’única cosa bona de la jornada intensiva ha estat que la majoria dels professors han tingut les tardes lliures per a ells”. Però això és tot. De fet, lamenta que en alguns centres hi ha hagut docents que s’han vist obligats a exercir com a monitors a les tardes tot i no tenir el títol.
Des del sindicat majoritari també critiquen el tipus d’activitats que s’han dut a terme a algunes escoles. “Hi havia centres en els quals es posava una pel·lícula a les criatures perquè estiguessin distretes”, critica; i afegeix que “el lleure és una altra cosa” que ha de tenir caràcter pedagògic. En aquest sentit, lamenta que el Departament hagi tingut problemes per fer arribar monitors titulats a tots els centres del país.
Avançament del curs
USTEC considera que avançar el curs ha estat tan contraproduent com el sindicat ja preveia des del seu anunci. “Hi ha centres en els quals més de la meitat de la plantilla és nova, i amb tan pocs dies de preparació del curs, és un caos”. Segons Segura, de res serveix que els nomenaments de plantilles es facin abans si els professors tenen pocs dies el setembre per preparar-se el curs.
Nous currículums
La comunitat educativa també carrega contra el fet que enguany hagi coincidit la decisió d’avançar el calendari escolar amb la introducció de nous currículums des de l’etapa infantil fins al batxillerat. “Arriba en un moment de trasbals per al professorat, l’alumnat i les famílies”, denuncia l’aFFaC, que a més es queixa que els currículums “havien de venir acompanyats de formacions al professorat, unes formacions que caldrà saber si s’han pogut dur a terme de forma efectiva en tots els centres educatius”.
Temperatura a les aules
Enmig d’un canvi climàtic que fa augmentar les temperatures, podria semblar contraproduent la decisió d’avançar el calendari del curs escolar. I això és del que es queixen les famílies d’alumnes. De fet, a principis de setembre es van poder presenciar en algunes aules situacions molt complicades pel que fa a la calor. Són “temperatures insostenibles”, segons l’aFFaC. Cal recordar que en alguns llocs s’ha arribat als 40ºC, per sobre dels 27ºC que la llei estableix com a temperatura màxima permesa dins les aules durant l’horari lectiu. “Que no avancin el curs fins que no tinguin els centres adaptats a les altes temperatures”, suplica USTEC.