El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat quatre zones de baixes emissions més de l'àrea metropolitana de Barcelona, com ja va fer el març del 2022 amb la de la capital catalana. Ara, la Justícia tomba amb quatre noves sentències aquestes zones de restricció de la circulació per a vehicles contaminants que s'havien desplegat al voltant de les rondes i que comprenen els municipis de l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià del Besòs, tal com ha avançat El Periódico aquest dijous. El motiu és el mateix que el tribunal va esgrimir amb la ZBE de Barcelona, una suposada manca de justificació i la severitat de les restriccions, especialment per a usuaris com treballadors o petits empresaris que hagin de fer ús del vehicle ineludiblement i que no tinguin la capacitat econòmica per canviar-lo per un de menys contaminant. Els ajuntaments dels quatre municipis de l'àrea metropolitana havien aprovat les seves respectives zones de baixes emissions el 2020, d'igual forma que Barcelona, i ara hauran de fer marxa enrere o virar el projecte perquè passi el tall judicial com ja va fer Barcelona l'any passat.

Si bé Barcelona va poder continuar amb la ZBE fins a modificar l'anterior projecte, donat que no es va sentenciar una eliminació immediata de l'espai de restriccions; ara, pel que fa a l'Hospitalet, Cornellà, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià del Besòs, el TSJC ordena que no podran limitar la circulació de vehicles contaminants ni multar-los si entren a la zona restringida fins que no s'aprovi una nova ordenança municipal que passi el tall judicial. Cas per cas, l'afectació més gran la tindrà l'Hospitalet, la ZBE de la qual era tota la ciutat. La de Cornellà, per contra, era tan sols una zona reduïda propera a la ronda de Dalt, Famades. Sant Adrià del Besòs ja té una nova ordenança, per la qual cosa no tindria problemes; mentre que Esplugues ha recorregut contra la sentència, segons el citat diari, i té de marge fins que el Suprem es pronunciï.

ZBE de l'àrea metropolitana / Ajuntament de Barcelona

El precedent va ser el cas de la capital catalana, quan, arran d'una denúncia de sis associacions locals, el mateix tribunal va anul·lar llavors el primer projecte del consistori d'Ada Colau i va fer retornar d'aquesta forma les multes que s'havien imposat fins llavors. El tribunal va sentenciar que les restriccions eren desproporcionades, que no comptaven amb informes que les avalessin i que s'excedien en l'àmbit d'aplicació i en el tipus de vehicles exclosos. Després del recurs de l'Ajuntament de Barcelona, que defensava que el seu projecte seguia les directrius legals estatals, de la Unió Europea i de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) en matèria de transició ecològica i qualitat de l'aire, el cas va arribar al Tribunal Suprem (TS).

El TS, per la seva part, va refermar la decisió judicial de l'alt tribunal català l'any passat i va afegir que "l'ordenança incideix especialment en els titulars amb menor capacitat econòmica per a renovar el seu vehicle", a més que en el cas dels vehicles professionals, la limitació es projectava especialment en els col·lectius de menor capacitat econòmica per a la renovació del vehicle, com els autònoms, microempreses o pimes. Amb tot, a principis del 2023 Barcelona va modificar la ZBE original per evitar un nou revés judicial.

95 km² de ZBE al voltant de les rondes i multes de mínim 100 euros

En concret, les ZBE anul·lades pel TSJC corresponen a les habilitades al voltant de les rondes de Barcelona, un espai d'uns 95 km² d'espai restringit a la circulació per vehicles contaminants, amb l'objectiu de "protegir l'atmosfera, la salut de les persones i el medi ambient". D'aquesta manera, bona part de l'àrea metropolitana quedava restringida com a ZBE, només deixant fora Vallvidrera, el Tibidabo, les Planes, la Zona Franca i les mateixes rondes de Dalt i Litoral. Aquesta restricció era per vehicles de gasolina matriculats abans del 2000 i de dièsel anteriors al 2006, mentre que per motos i altres vehicles lleugers era pels matriculats abans del 2003. Incloent-hi furgonetes, camions, autocars, taxis i autobusos —només exempts els vehicles d'emergències, adaptats a persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials—. Les sancions per infracció eren de mínim 100 euros, amb increments percentuals en cas de reincidència.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!