A vegades les formes poden fer que la raó quedi en un segon pla i deixi de ser el més important. Això és el que li ha acabat passant a la veïna de Mataró que en el 2021 va anar a la comissaria per denunciar que en una botiga de telefonia la van obligar a parlar en castellà i li van negar el full de reclamacions, i l’agent de la policia local que la va atendre va donar la raó a l’establiment i li va suggerir que parlés en castellà. La veïna havia trucat a la comissaria per demanar ajuda a la policia perquè defengués els seus drets, però es va trobar amb l’actitud contrària de l’agent i segons afirma la veïna, després d'un enfrontament la va escridassar en castellà i va amenaçar-la amb una multa. La veïna va acabar anant a la comissaria, on va perdre els nervis, amb ells les formes i el seu enfrontament verbal amb l’agent va acabar amb insults que ara li sortiran cars. El setembre del 2022, i després de diversos procediments, l’Ajuntament va acordar una sanció administrativa de 500 euros, una de 300 per “desobediència a l’autoritat” i un altre de 200 euros per “obstrucció dels serveis públics”. Ara, un Jutjat Contenciós Administratiu de Barcelona ha donat la raó a l'Ajuntament i ha confirmat aquestes sancions.
“Que no saps que diu l’Estatut?”
La sentència, a la qual ha tingut accés l’ACN, relata que la dona va entrar cridant i va tractar un agent com a “inculte de merda” perquè li va proposar que parlés al dependent en castellà. Quan dos caporals van intervenir, per advertir a la veïna que de continuar amb la seva actitud s’exposava a una sanció, ella va respondre “prevarica, so cabró”, segons recull la sentència. La dona va anar a comissaria “cridant”, segons la sentència, i va demanar una prova de sonometria quan li van demanar que abaixés el to de veu. La dona es va enfrontar al policia que l’havia atès prèviament per telèfon etzibant-li: “Inculte de merda, que no saps què diu l’Estatut?”. Després d’un primer avís advertint-la que hauria de sortir de les dependències policials si no deixava de cridar, un agent li va facilitar un full de reclamacions. El jutge apunta que aquest policia li va “llençar” el full arrugat dient-li: “Té, en vols un altre?”. A la sentència, el jutge també relata que la dona va desafiar dos caporals que l’avisaven que el seu comportament era sancionable segons l’ordenança de civisme, i que ella va acabar arrugant el full de reclamacions que li havien lliurat feia uns minuts.
Vulneració dels drets lingüístics
Quan l’Ajuntament va acordar la sanció administrativa de 500 euros, la veïna va acusar l’agent que la va atendre inicialment de vulneració de drets lingüístics perquè l’home li va dir que s’adrecés al dependent parlant en castellà si aquell era el motiu de conflicte. El cas va acabar als jutjats, i el gener del 2023 es va dictar sentència “constatant versions contradictòries” entre la dona i el policia local. En abril del 2023, la veïna va assegurar que havia presentat un recurs extraordinari per anul·lar la sanció econòmica que li van imposar, amb el suport legal de Plataforma per la Llengua.
Segons relata l’ACN, la veïna va demanar a l’Ajuntament una revisió extraordinària de la seva multa perquè la considerava nul·la després de la sentència, però el consistori li ho va denegar. La dona va acudir al Jutjat Contenciós Administratiu per impugnar la negativa a la revisió del seu cas i ara aquest tribunal li ha desestimat el recurs, concloent que l’Ajuntament tenia raó.
Segons el tribunal, la sentència del gener del 2023 “no es contradiu amb la descripció de la conducta de la dona, que va suposar una efectiva alteració de l’ordre”. En aquest sentit, el Contenciós Administratiu conclou que és “encertat” que l’Ajuntament hagi denegat una revisió extraordinària de la multa perquè la sentència del jutjat penal es limita a analitzar si va haver-hi o no un delicte de coaccions, i no entra a valorar el comportament de la dona.